CARUSEL

Δευτέρα 29 Απριλίου 2024

ΤΗ ΑΓΙᾼ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛῌ ΤΡΙΤῌ

Τ γί καί Μεγάλ Τρίτ , τς τν δέκα παρθένων παραβολς , τς κ το ερο Εαγγελίου , μνείαν ποιούμεθα .

                                           Στίχοι

                    Τρίτη μεγίστη παρθένους δέκα φέρει , 

                     Νίκην φερούσας δεκάστου Δεσπότου.

 

   Πολλάκις  Χριστός , μιλοσε μέ παραβολές  καί πρός τούς Μαθητάς του , καί πρός τούς ουδαίους , λλοτε προφητικές, λλοτε λεγκτικές, λλοτε προτρεπτικές, λλοτε συμβουλευτικές, λλοτε διδακτικές, πάντα δέ πρός τό συμφέρον τν κουώντων · πολλάκις βέβαια λάλει ες τα κωφευόντων καί χι κουόντων , λλ΄δέν παυσε νά νουθετε καί διδάσκει  καί παρακαλε.

 

  τσι ναφέρει καί τήν παραβολή τν δέκα παρθένων , θέλοντας νά τονίσει τήν ψίστην ρετς τς λεημοσύνης, καί πόσο μας μοιάζει μέ τόν λεήμονα Κύριον, καί τι πάντοτε πρέπει νά εμεθα τοιμοι διά τόν καιρόν τς ξόδου μας, πού δέν γνωρίζομεν πότε θά εναι .

 

  Μέ  τήν παραβολή ατήν σοφός Δημιουργός τονίζει , τι πρέπει κάθε νας νά φροντίζει γιά λες τίς ρετές, καί μήν ρκεται ες μίαν στω καί ν εναι κορυφή, πως μία οκοδομή δέν πρέπει νά προχωρε στό κτίσιμο μόνο νός τοίχου , μις πλευρς καί νά παραμερίζονται ο λλες, διότι δεν πάρχει σφάλεια  και συνοχή στήν οκοδομήν · καί παίρνει σάν παράδειγμα τήν παρθενίαν , τήν ντως μεγίστη ρετή , λλά δέν ρκε ν παραμελεται λεημοσύνη , πού μς μοιάζει μέ τόν λεήμονα Θεόν · καί τονίζει , τι κόμα καί ν κατορθωθε  ατή καί παραμελλονται ο λοιπές, πάρχει κίνδυνος πνευματικο θανάτου , καί μένομεν ξω το Νυμφνος Χριστο·

 

   Παρομοιάζει πό τίς δέκα παρθένες, πού εχαν κοπιάσει πολύ διά τήν πόκτηση , τήρηση τς παρθενίας, νομάζει τίς πέντε φρόνιμες, καθώς, παράλληλα μέ τήν παρθενίαν φρόντισαν καί τήν λεημοσύνην , μέ τήν πιμμέλειαν φροντίδαν ποθηκεύσεως λαίους · τάς δέ λοιπάς πέντε, νομάζει μωράς , νοήτους , καθώς τήρησαν μέν τήν παρθενίαν , λλά δέν πιμελλήθησαν παρκς καί μοίως τό τς λεημοσύνης, γάπης ργον , διακονίαν · καί τά νομάζει μωράς , καθώς, κατώρθωσαν τό μέγιστον  , λλά μέλησαν το μικροτέρου , καί δέν φελήθησαν καθόλου , οδέ διέφερον πό τάς μαρτωλάς γυνακας .

 

   Περίμεναν ο παρθένες, λλά χρονίζοντος το Νυμφίου , κοιμήθησαν , δηλαδή πέθαναν , καί στό μέσον τς νυκτός λθεν Νυμφίος , γέρθησαν λες, σηκώθησαν τοίμασαν τάς λαμπάδας των , βαλον ο φρόνιμες τό λαιον πού εχαν σφαλήσει, βγκαν πρόν παντήν παπαντήν το Νυμφίου , καί χαρούμεναι, προχώρησαν ες τήν χαράν καί εδαιμονίαν το Νυμφνος καί κλείσθη θύρα .

 Α μωραί παρθένες, τότε προσπάθησαν νά τοιμασθον , λλά δεν εχαν λαιον νά βάλουν ες τάς λαμπάδας των , δέν εχαν ργα ρετς, λεημοσύνης, γάπης, καί ζητοσαν πό τίς φρόνιμες, λλά εναι δύνατο μετάδοσις τότε τν ργων , καθώς καστος, προετοιμάζεται, καί δεν δανείζεται πό λλους.

   πάντησαν ο φρόνιμες, τι δέν μπορον νά δώσουν μήπως δέν ρκέσει μετά σε καμμία τους , καί προέτρεψαν νά μεταβον γιά νά γοράσουν πό ατούς πού πουλάνε · καί μέ ατό ννοον τούς πτωχούς, μέ τήν λεημοσύνη κάνοντας δηλαδή λεημοσύνη στούς χοντας νάγκη , νταποδίδεται σαυτούς τό θεον λεος· γιαυτό καί γία Γραφή λέγει :.. λεν πτωχόν , δανείζει Θε ...ατός, λέγει , πού λεε να πτωχόν , εναι σάν νά δανείζει στόν Θεόν · ρα Θεός  εναι χρεώστης, χρωστάει..καί φυσικά δεν καταχρται, λλά νταποδίδει πολλαπλασίως .

 

  Βέβαια γνωρίζουμε, τι μετά τόν θάνατον , καμμία γαθή πράξη δέν μπορε νά τελέσει ψυχή · καί ατό φαίνεται δηλοται καθαρά καί πό τήν παραβολήν το πλουσίου , καί το πτωχο Λαζάου·

τσι λοιπόν ο πέντε μωρές παρθένες , φώτιστες, χωρίς φς ρετν , λεημοσύνης, χτυποσαν τήν θύραν λλά ματαίως ..

Κύριε...Κύριε..νοιξον μν..

Κύριε!!! νοιξέ μας, εμαστε ο παρθένες !!!

λλά Κύριος, δυστυχς δίκαιος ν κριτής, δέν μπόρεσε νά κανοποιήσει τό ατημα τους · καί κονε τήν φρικτήν καί πευκταίαν φωνήν ...οκ οδα μς · πέλθετε !!! 

 

   Πς μποροσαν νά δον τόν Νυμφίον τν ψυχν μας, φο δέν εχαν τήν προκα τς λεημοσύνης ;

 

   Διά τόν λόγον ατόν , ο γιοι Πατέρες τς κκλησίας μας , τοποθέτησαν τήν παραβολήν ατήν τν δέκα παρθένων , γγύς το πάσχα , μετά τήν χθεσινή τοποθέτηση το παραδείγματος το σώφρωνος καί παγκάλου ωσήφ , καί τς ξηρανθείσης συκς, προτρέποντας καί διδάσκοντας , να εμεθα τοιμοι, νά νήφωμεν ν πσι, νά πμελούμεθα λων τν ρετν , διότι κόμα καί ν κατορθώσουμε τά δυσκολώτερα, πως ο πέντε μωρές παρθένοι , λλά μελήσωμεν τά κατώτερα, εμαστε πόχρεοι πάντων .πως λέγει γία Γραφή , τι ν κάποιος τηρήσει τόν νόμον λον , λλά εναι σέ να μέρος πόχρεος , εναι σάν νά χρεωστε σέ λα...

 Καί τό βλέπουμε ατό στίς καθημερινές μας ποχρεώσεις, τι π.χ. 

ν κάποιος δικαιοται νά λάβει μία πιδότηση , το ζητεται μία φορολογική νημέρωση, καί ν εναι χρεώστης στω λγο σέ μία πηρεσία, δέν λαμβάνει τήν πιδότηση, ν δέν τακτοποιηθε τό χρέος πρός τήν φορίαν · στήν λλη ζωήν , ...φορος...δέν ..λαδώνεται, δέν δωροδοκεται, δέν χρηματίζεται, λλά μέ λεος μπορομε νά τακτοποιήσωμε τίς πνευματικές μας ποχρεώσεις καί χρεώσεις .

 

  λλά ς δομε καί ντρυφήσωμεν πάλιν μερικά τροπάρια, μλλον πό τά τροπάρια τς ραιοτάτης κολουθίας.

 

κούσωμεν τς φωνς το Δεσπότου , οα φησίν πρός μς , τι χρόνος γγίζει τς συντελείας μν .

   Μίμησαι τας φρονίμοις παρθένοις ψυχή μου , μίμησαι , να Χριστ συνεισέλθεις , ες τόν Νυμφνα φαιδρς .

   Φαιδρυνέσθω λαμπάς , περκχείσθω ταύτης τό λεον , ς τας παρθένοις τότε συμπάθεια , να ερης ψυχή μου , τόν νυμφνα Χριστο νεωγμένον .

   Παρά τ Σταυρ σου Στερ ,στσα Μήτηρ , καί τήν δικόν σου σφαγήν καθορσα ,βόα · ομοι   μόν τέκνον  , τό δυτον φέγγος , λάμψον πσιν, λιε τς δόξης , τό φς .

                     Κοντάκιον  χος β΄τά νω ζητν .

  Τήν ραν ψυχή το τέλους ννοήσασα , καί τήν κκοπήν τς συκς δειλιάσασα , τό δοθέν σοι τάλαντον , φιλοπόνως ργασαι ταλαίπωρε , γρηγοροσα καί κράζουσα · Μή μείνωμεν ξω το Νυμφνος Χριστο. 

   Δετε πιστοί , περγασώμεθα προθύμως τ Δεσπότ , νέμει γάρ τόν πλοτον τος δούλοις · καί ναλόγως καστος πολυπλασιάσωμεν τς χάριτος τό τάλαντον· μέν σοφί κομιείτ δι' ργων γαθν , δέ λειτουργίαν λαμπρότητος πιτελείτ · κοινωνείτ δέ το λόγου , πιστός τ μυήτ · καί σκορπιζέσθω τόν πλοτον , πένησιν λλος· οτω γάρ τό δάνειον  πολυπλασιάσωμεν , καί ς οκονόμοι πιστοί τς χάριτος , δεσποτικς φωνς ξιωθμεν ·ατς μς Χριστέ   καταξίωσον  , θεός ς φιλάνθρωπος .

   δού σοι τό τάλαντον Δεσπότης μπιστεύει ψυχή μου · φόβ δέξαι τό χάρισμα , δάνεισαι τ δεδωκότι , διάδος πτωχος , καί κτσαι φίλον τόν Κύριον · να στς κ δεξιν ατο , ταν λθη ν δόξ καί ακούσεις μακαρίας φωνς · εσελθε δολε , ες τήν χαράν το κυρίου σου , ατς ξιωσόν με Σωτήρ τόν πλανηθέντα , διά τό μέγα σου λεος .

 ν τας λαμπρότησι τν γίων σου,πς εσελεύσομαι νάξιος ; άν γάρ τολμήσω συνεισελθεν  ες τόν νυμφνα , χιτών μέ λέγχει , τι οκ στι το γάμου , καί δέσμιος κβαλομαι πό τν γγέλων · καθάρισον Κύριε , τόν ύπον τς ψυχς μου , καί σσον με ς φιλάνθρωπος .

    τ ψυχς αθυμί νυστάξας , ο κέκτημαι Νυμφίε Χριστέ , καιομένην λαμπάδα τήν ξ 'ρετν , καί νεάνισιν μοιώθην μωρας , ν καιρ τς ργασίας εμβόμενος · τά σπλάγχνα τν οκτιρμν σου , μή κλείσης  μοι Δέσποτα , λλ' κτινάξας μου τόν ζοφερόν πνον ξανάστησον , καί τας φρονίμοις συνεισάγαγε παρθένοις ες νυμφνα τόν σόν , που χος καθαρός ορταζόντων καί βοώντων παύστως , Κύριε , δόξα σοι .

   Το κρύψαντος τό τάλαντον  τήν κατάκρισιν μαθοσα ψυχή μου , μή κρπτε λόγον Θεο · κατάγγελε τά θαυμάσια ατο , να πλεονάζουσα τό χάρισμα , εσέλθς ες τήν χαράν το Κυρίου σου. 

  

λλά !!! Νυμφίε Χριστέ , μετά τν φρονίμων μς συναίθμησον παρθένων , καί τ κλεκτ σου σύνταξον ποίμν , καί λέησον μς, μεσιτευούσης, τς ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΧΡΑΝΤΟΥ , ΥΠΕΡΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗΣ, ΕΝΔΟΞΟΥ , ΔΕΣΠΟΙΝΗΣ μν , ΘΕΟΤΟΚΟΥ καί ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ, ΚΥΡΙΑΣ μν , μήν . Γένοιτο, 

Πατηστε εδω για Επιστροφη στην Αρχικη Σελιδα  Επιστροφή στή Σελίδα Μ. ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ - ΠΑΣΧΑ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ ΜΗΝΥΜΑ - ΠΑΖΑΡΙ ΑΓΑΠΗΣ ΚΑΙ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΑΣ

  Ο  Ιεραποστολικός και Φιλανθρωπικός Σύλλογος «ΔΡΑΣΙΣ ΑΓΑΠΗΣ»  εκφράζει τις θερμές του ευχαριστίες προς όλους όσοι στήριξαν με την παρουσί...