CARUSEL

Δευτέρα 29 Απριλίου 2024

ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ

Τ γί καί Μεγάλ Δευτέρ , μνείαν ποιούμεθα  το μακαρίου ωσήφ το παγκάλου , καί τς πό το Κυρίου καταραθείσης καί ξηρανθείσης συκς . 

                                     Στίχοι :

                        Ες τόν πάγκαλον ωσήφ .

              Σώφρων ωσήφ δίκαιος κράτωρ φθη, 

               καί σιτοδότης · !! καλν θημωνία .

 

                        Ες τήν ξηρανθεσαν συκν 

               Τήν συναγωγήν συκν Χριστός βραίων , 

                καρπν μοιροι πνευματικν εκάζων ·

               ρ ξηραίνει ς φύγωμεν τό πάθος .

   Ερισκόμεθα ες τήν ρχήν τς γίας καί Μεγάλης βδομάδος· παρακολουθοντες τάς εράς κολουθίας τς κκλησίας μας, καί προσέχοντες τήν ζωήν μας, τήν βιωτήν , ασθανόμεθα, τι συμπορευόμαστε μέ τούς Μαθητάς καί τήν ΠΑΝΑΓΙΑΝ , στά ερά σκηνώματα καί στάδια , τς τελευταίας περιόδου τς κατά σάρκα ζως το Κυρίου. 

 

   πό σήμερον ρχονται τά Τίμια καί χραντα Πάθη το Κυρίου μας , καί προβάλει κκλησία μας ες τήν αρχήν τό παράδειγμα το ωσήφ το σφρωνος καί δικαίου καί παγκάλου, ποος το καί εναι ες τπον εκόνος Χριστο.

 

   α.χουμε τρες μεγάλους γίους , μέ τό νομα ωσήφ , ο ποοι συνδέονται μέ τόν Χριστόν ·

 1. τόν ωσήφ τόν μνήστορα τς ΠΑΝΑΓΙΑΣ , πουργήσας ς προστάτης καί μόνον τς ΘΕΟΤΟΚΟΥ,

2. τόν ωσήφ τόν πό ριμαθαίς , το κηδεύσαντος τόν ησον , μετά το Νικοδήμου, 

3. τόν ωσήφ τόν πάγκαλον καί σώφρωνα , ποος το παιδί το Πατριάρχου ακώβ , γεννηθείς κ τς αχήλ , ποος φθονήθη πό τούς δελφούς του , διότι εδε κάποια νειρα , τά ποα προεμήνυον τήν νδοξον του νάδειξήν του   , και τήν προσκύνησιν τν δελφν του.

 

Διά τόν λόγον ατόν σχεδίασαν τά δέλφια του ,( λοι σαν 12 ) , καί προσπάθησαν νά τόν φανίσουν μέ διάφορα  τεχνάσματα, κρυφίως , καί πρτον μέν τόν κατεβάζουν σέ να πηγάδι , χωρίς νερό , καί νέφεραν ες τόν πατέραν των , τι βρκαν τό μάτιον του μέ αματα, καθώς τόν φαγαν τά θηρία · λλά πενέβη μεγαλύτερος δελφός τους, διά νά μήν τόν σκοτώσουν , και συνεφώνησαν , και τόν πούλησαν 30 ργύρια σέ μπόρους Αγυπτίους · ατοί μέ τήν σειράν των τόν πούλησαν στόν Πετεφρ ποος το ρχιευνοχος το Φαραώ βασιλέως Αγύπτου · δέ γυνακα ατο , ράσθη το κάλλους το ωσήφ, καί προσπαθοσε νά τόν παρασύρει σέ παράνομον πρξην , δέ ωσήφ τήν πεμάκρυνε, καί ατή τυφλωμένη πό τό πάθος, τόν διέβαλλε  στόν νδρα της τι ωσήφ προσπάθησε νά τήν κάνει κακό, καί νεκεν τούτου φυλακίζεται σκληρά καί κακοποιεται , λλά ργότερα ρμηνεύσας κάποια σημαντικά νειρα , κτιμται , μφανίζεται στόν βασιλέα Φαραώ , καί καθίσταται βασιλεύς λης τς Αγύπτου· ργότερον μέ τήν σιτοδοσίαν  , καθώς φρονίμως πεμελήθη καί νήργησε  , γνωρίσθη μέ τούς αδελφούς του, ο ποοι  προσεκύνησαν ατόν , καί φερε τόν πατέρα τους στήν Αγυπτον , μέχρι τς τελευτς του.

 

    ζωή  του λη το εκόνα το Χριστο , καθώς καί Κύριος μας  , φθονεται πό τούς μοφύλους ουδαίους , προδίδεται πό τόν μαθητήν του ντί 30 ργυρίων , καί κατακλείεται ες σκοτεινόν κατώτατον τάφον , λλά ναστάντος ατο , βασιλεύει σέ λη τήν μαρτίαν σάν νοητή Αγυπτον , καί ποτάσσει , καί πως σήφ το σιτοδότης σέ λους στήν περίοδον τς πείνας καί λοιμο , τσι Χριστός, οράνιος ρτος, σιτοδοτεται σέ λους γιά αώνιον ζωήν , δίδοντας τό Σμα καί Αμα του · διά τόν λόγον ατόν , πανσόφως καί εροπρεπς ο γιοί μας νέταξαν στήν ρχήν τν Παθημάτων το Κυρίου , τήν νάμνησιν ατο το γεγονότος καί μοιώσεως .

 

β.    λλη περίπτωση πού μνημονεύει σήμερα κκλησία μας , εναι τς καταραθείσης πό το Κυρίου καί ξηρανθείσης συκς · καθώς ναφέρει τό ερό Εαγγέλιο , Χριστός κάποτε ξερχόμενος πό τήν Βηθανίαν πεινοσε , εδε μία συκν , πλησίασε νά ερη καρπούς , λλά εχε μόνο φύλλα, καί επε :..ποτέ πό τώρα μήν ξανακάνεις καρπούς ...

καί μέσως ξηράνθη συκ .

 

   Πεινοσε ησος..

νθρώπινο δίωμα καί νάγκη τς φύσεως· 

καί διψοσε Χριστός , διψοσε πο τό κομε;

στόν Γολγοθ, στήν Σταύρωση , ταν λίγο πρίν φήσει τήν τελευταία του πνοή επών τό ΤΕΤΕΛΕΣΤΑΙ , επε:...Διψ !!!!

!!!! Κύριε!!!!

πεινς καί διψς !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

λλά ποτέ δέν νοιαζόσουνα γιά τίς νάγκες τς φύσεως · 

τί πεινς, τί διψς ;

τί πεινοσες, τί διψοσες;

τό :διψ , το Γολγοθ , καί πείνα πού ναφέρομεν τώρα, πού ναφέρει τό Εαγγέλιο ταν πλησίασε τήν συκν , χουν μία σχέση, μία οπή , να στόχο.

τί πεινοσε καί διψοσε;

μά , τί λλο ;τήν σωτηρίαν μας,.!!!

τήν πιστροφή τν ποσφαλλέντων , καί ξ 'ατο πομακρυνθέντων ...

τν μαρτανόντων τήν πιστροφή καί διόρθωση· 

 

   Γνωρίζουμε τι τίποτα τυχαο καί νευ λόγου , νεργοσε Λόγος το Θεο. Κάθε του λόγος, κάθε κίνηση , κάθε βλέμμα, κάθε τί εχε καί να σκοπόν να μυστικόν λόγον , καί πως ρμηνεύουν ο πατέρες τς κκλησίας μας, καί δ κρύβεται μία μεγάλη μυστική λήθεια · μλλον δύο μηνύματα κεκρυμμένα λλά ληθ καί εστοχα·

 

   Συκ ταν καί εναι Συναγωγή τν ουδαίων , ποα δέν φερε, δέν εχε καρπούς, ργα ρετς , λλά μόνο τό σκιδες το νόμου , καί πως ξηράνθηκε συκ, χωρίς πλέον νά βγάζει καρπούς , τσι μεινε ες τό διηνεκές, καρπος τν βραίων πορεία καί ργα · 

  νας δεύτερος λόγος τς συκς πού κατηράσθη Χριστός καί ξηράνθη το καί ξς:

πειδή βλεπαν τόν Κύριον , μόνο καί λους νά εεργετε , νά θεραπεύει, νά δέχεται, διά νά μήν θεωρήσουν τι δέν δύναται νά πράξει τίποτα λυπηρόν, καί δέν χει τήν δύναμιν , μς δίδει τήν παραβολήν ατήν στε νά ννοήσωμε, τι πως ξηράνθη συκ πού δέν εχε καρπούς μόνο φύλλα, τσι θά ποστομε καί λοι , σοι δέν χουμε ργα ρετς, παρά μόνο νομα · καί ς φιλάνθρωπος, δέν δειξε ατό σέ νθρωπο, λλά σέ ψυχο ξύλο, γιά νά νοήσωμε καί λθωμεν ες αυτούς, διά νά μήν πάθωμεν ς η συκ.

 

   Ο Πατέρες τ κκλησίας μας λέγουν καί να λλον λόγον διά τό παράδειγμα τς συκς .

   Ες τόν παράδεισον , μετά τήν παράβασιν καί παρακοήν τν πρωτοπλάστων , φο λοι δέχτηκαν τό πιτίμιον , μόνο συκ δέν τό δέχθη, διότι κοψαν φύλλα συκς ο πρωτόπλαστοι , καί σκέπασαν τήν γύμνωσήν των , μετά τήν παρακοήν · ατό λοιπόν τό πιτίμιο πού δέν λαβε τότε συκ , λαβε τώρα, καθώς διος το καί τότε καί τώρα στήν συκν , καί τότε στά πιτίμια το παραδείσου, καί τώρα στήν καρπίαν τς συκς · κρύβει μως κόμα καί να μυστικόν λόγον :.. καρπός τς συκς εναι γλυκύς, λλά χει καί τό γαλακτδες πού ..κολλάει καί ...ρεθίζει , κνίζει, καί μετά στό στυφδες, καί ατό μοιάζει μέ τήν μαρτίαν , καθώς φαίνεται γλυκειά, καί μέ δόλωμα, τό κολλδες, λλά μετά χει τό στυφάζων , τόν λεγχον τς συνηδείσεως .

 

τσι εναι καί ψυχή ταν δέν χει ρετές καί ργα.

ρχεται Χριστός πρωΐαν , δηλαδή στήν διάρκειαν τς ζως μας, νά ερη καρπούς, ργα , ν δέν ερη θά ξηρανθομε, θά πεθάνουμε τόν αώνιον θάνατον , πού εναι παντελής χωρισμός τς ψυχς πό τόν πλάστην δημιουργόν καί πηγή ζως · 

 

   Ατή εναι σημερινή ορτή , τό νόημα τς ορτς · ς δομε μερικά τροπάρια τά ποα ψάλονται κατά τήν ορτήν ατήν .

Καί π' εκαιρίαν νά πενθυμήσωμεν τι κολουθία το Νυμφίου καί λων τν ερν ατν κολουθιν πού παρακολουθομε κάθε σπέρας τήν Μεγάλην βδομάδα , 

( ατά πού  στά χωριά λέμε :αγηκά , σημαίνει τίς κολουθίες τς αγς ) 

εναι κολουθία το ρθρου τς πομένης μέρας , γιαυτό καί στίς κολουθίες μετά τόν ξάψαλμον , ψάλλομεν :....

κ νυκτός ρθίζει τό πνεμα μου....

Ες τάς εράς μονάς , ατές ο κολουθίες γίνονται , ν τ τάξει των κανονικς , λίαν πρωΐ , ρθρου βαθέως ·ες τάς νορίας μως, κατ'οκονομίαν  γίνονται τελονται φ ' σπέρας, διά νά μπορέσουν ο πιστοί νά παρακολουθήσουν χωρίς νά μποδίζονται λόγω τς ργασίας των · ( καθώς πίσης καί ο λειτουργίες τν προηγιασμένων τιμίων Δώρων , α ποες γίνονται πάντα μέ τήν κολουθίαν το σπερινο, ες τάς νορίας τελεται πρωΐ, ν ες τάς μονάς , κανονικς τό σπέρας · καί ατήν τήν εράν καί γίαν , καί Μεγάλην βδομάδα , τελονται τρες θεαι Λειτουργίαι Προηγιασμένων ,  καί λοκληρώνονται τήν Τετάρτη , ν τελεται καί τό ερό Εχέλαιο.) 

 

   ς δομε καί θυμηθομε καί ρισμένα τροπάρια, πό τήν νυπέρβητον μνολογικόν μας πλοτον  , καί νά προσπαθήσουμε νά ντρυφήσουμε καί δολεσχήσουμε ες ατά , καί ες τό πνεμα τν μερν καί κολουθιν .

 

   Τν καλν πραξία , μοιώθη τ συκ · ταύτην ον κκλίνωμεν μή ξηρανθμεν ς κείνη τότε , ...

   Τήν εκόναν το Δεσπότου , πογράφων ωσήφ , λάκκ κατατίθεται , πεμπολεται πό τν συγγόνων , πάντα πομένει οίδιμος, ες τπον ντα Χριστο .

   Κολληθέντες τ Κυρί πάντα σπεύδοντι παθεν , τοιμοι γενόμεθα πρός μπτυσμούς, πρός μάστιγας , πρός μπαιγμόν , πρός χλεύην , πως τος χράντοις Ατο Πάθεσι , συνδοξασθμεν πιστοί.

   Σωφροσύνη κοσμήσαντες τόν βίον , καί φρονήσει φυλάξαντες τήν πίστιν , δκαιοσύν τρόπους πορισώμεθα , ...

 λλην Εαν ερών τήν Αγυπτίαν οκ κλάπη πρός νουσιουργίαν Πατριάρχης ωσήφ , λά στηκεν σπερ δάμας , πό τν παθν μή λώς τς μαρτίας .

   Παροδεύων το βίου τάς πορείας , Σωτήρ μου  πείνασας βουλήσει , τήν σωτηρίαν πάντων φιέμενος · τοτο γάρ πείνας , τήν έπιστροφήν τν κ Σο ποσφαλλέντων .

    ΑΜΝΑΣ σου καί Δούλη καί ΠΑΡΘΕΝΟΣ , πρός τό Πάθος , ρμντα σε ρσα , καί τήν ψυχήν πέρ μν προθέμενον , τόν καλόν Ποιμένα , σπλάγχνοις Μητρικος , πί σοί προσωδυντο .

   λλότριον τν σέμνων σωφροσύνη , καί ξένον τος δικαίοις παρανομία ωσήφ δέ μέγας ξέκλινε τήν μαρτίαν , καί σωφροσύνης χρημάτισε κανών , καί τπος ντως Χριστο .

   πείνασε τν νθρώπων τήν σωτηρίαν , ζως πάρχων ρτος  ...

   Τά πάθη τά σεπτά παροσα μέρα , ς φτα σωστικά νατέλλει τ κόσμ · Χριστός γάρ πείγεται , το παθεν γαθότητι , τά σύμπαντα , ν τ δρακί περιέχων , καταδέχεται ναρτηθναι ν ξύλ , το σσαι τόν νθρωπον .

  μς μου τότε Μαθητάς πάντες γνώσονται , ε τάς μάς ντολάς τηρήσητε ....

   φορντες ες μέ , επας , Κύριε , τος σεαυτο Μαθητας , μή φροντε ψηλά, λλά συνεπάχθητε τος ταπεινος · ...

   

   ...Δετε ον καί μες , κεκαθαρμέναις διανοίαις , συμπορευθμεν ατ καί συσταυρωθμεν , καί καί νεκρωθμεν διά ατόν , τας το βίου δονας , να καί συζήσωμεν ατ , ...

    Κύριε , τά τελεώτατα φρονεν  τούς οκείους παιδεύων Μαθητάς , μή μοιοσθε τος θνεσιν λεγες , ες τό κατάρχειν τν λαχιστοτέρων · οχ οτως γάρ σται μν τος μος Μαθητας , τι πτωχός θέλων πάρχω· πρτος ον μν στω πάτων διάκονος , δέ ρχων , ς ρχόμενος , προκριθείς δέ  ς σχατος , καί γάρ λήλυθα ατός τ πτωχεύσαντι δάμ διακονσαι καί λύτρον δοναι τήν ψυχήν τν βοώντων μοι , δόξα σοι .

   Τς ξηρανθείσης συκς διά τήν καρπίαν  τό πιτίμιον φοβηθέντες δελφοί , καρπούς ξίους προσάξωμεν τς μετανοίας Χριστ , τ παρέχοντι μν τό μέγα λεος .

 

                        πολυτίκιον χος πλ.δ΄

     δού Νυμφίος ρχεται ν τ μέσ τς νυκτός , καί μακάριος δολος , ν ερήσει γρηγοροντα , νάξιος δέ πάλιν , ν ερήσει αθυμοντα · βλέπε ον ψυχή μου , μή τ πν κατενεχθς ,να μή τ θανάτ παραδοθς ,  καί τς βασιλείας ξω κλεισθς · λλά νάνηψον κράζουσα · γιος , γιος , γιος ε Θεός ημν , διά τς ΘΕΟΤΟΚΟΥ , λέησον μς .

 

                      Κοντάκιον , χος πλ.δ΄

 

    ακώβ δύρετο το ωσήφ τήν στέρησιν , καί γενναος κάθητο ρματι , ς βασιλεύς τιμώμενος · τς Αγυπτίας γάρ τότε τας δονας μή δουλεύσας, ντεδοξάζετο παρά το βλέποντος , τάς τν νθρώπων καρδίας, καί νόμοντος, στέφος φθαρτον .

 

                          ξαποστειλάριον 

 

Τόν νυμφνα σου βλέπω ,Σωτήρ μου κεκοσμημένο, 

 καί νδυμα οκ χω να εσέλθω ν ατ · λάμπρυνόν μου τήν στολήν τς ψυχς , Φωτοδότα καί σσον με .

 

 

Τας το παγκάλου ωσήφ πρεσβείαις , Χριστέ Θεός , καί τς ΠΕΡΑΓΝΟΥ ΚΑΊ ΠΑΝΑΧΡΆΝΤΟΥ σου Μητρός , ΥΠΕΡΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗς , ΕΝΔΟΞΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΗΣ μν  ΘΕΟΤΟΚΟΥ καί  ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ, λέησον μς μήν .

κ τς εραποστολς.

ελογετε, καλή καί γία Μεγάλη βδομάδα.
Πατηστε εδω για Επιστροφη στην Αρχικη Σελιδα  Επιστροφή στή Σελίδα Μ. ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ - ΠΑΣΧΑ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ ΜΗΝΥΜΑ - ΠΑΖΑΡΙ ΑΓΑΠΗΣ ΚΑΙ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΑΣ

  Ο  Ιεραποστολικός και Φιλανθρωπικός Σύλλογος «ΔΡΑΣΙΣ ΑΓΑΠΗΣ»  εκφράζει τις θερμές του ευχαριστίες προς όλους όσοι στήριξαν με την παρουσί...