CARUSEL

Τρίτη 30 Απριλίου 2024

Τῌ ΑΓΙᾼ ΚΑΊ ΜΕΓΑΛῌ ΤΕΤΑΡΤῌ

 Τ γί καί Μεγάλ Τετάρτ τς λειψάσης τόν Κύριον μύρ  πόρνης γυναικός μνείαν ποιεσθαι ο θειότατοι  Πατέρες θέσπισαν , τι πρό το σωτηρίου Πάθους , μικρόν τοτο γέγονεν .

                                           Στίχοι .

 

           Γυνή βαλοσα σώματι Χριστο μύρον , 

            τήν Νικοδήμου προλαβε σμυρνολόην .

 

   Πλησιάζουμε  πρός τό κούσιον καί σωτήριον Πάθος , καί βλέπουμε καθαρότερον , ναργέστερον τήν γάπην το σαρκωθέντος Κυρίου καί τήν ταυτοποιομεν μέ τό ερό γεγονός πράξη , κίνηση  το Κυρίου και φαρμόζεται μεσα θεος λόγος του , λέξαντος :... μήν , μήν  λέγω μν που ν κηρυχθ τό εαγγέλιον τοτο ν λ τ κόσμ  λαληθήσεται 

καί ποίησε ατη , ες μνημόσυνον ατς ....

 

  Ερισκομένου το Κυρίου ες εροσόλυμα, καί ες δεπνον  φιλοξενουμένου πό το Σίμωνος το λεππρο ,δύο μέρας πρό το νομικο , βραϊκο Πάσχαα , προσλθε μία γυνακα μέχρι τότε μαρτωλή ,γονατίσασα σπασε κατά γς να δοχεον καί χυσε πί τς κεφαλς το Κυρίου τό πολύτιμο μρο πού εχε γοράσει διά τόν σκοπόν ατόν·

 

κινήθηκε δέ γυνή ατή από τό συμπαθές το Κυρίου , καί τήν κοινωνία μέ λους  τήν ποίαν Κύριος διδε , καθότι λθε, ζητσαι καί σσαι τό πολωλός...πως λέγει γία Γραφή , λλά καί κυρίως φο εδε τι εσλθεν ες τήν οκίαν Σίμωνος το λεπρο , καθώς πηγορεύετο συναναστροφή μέ λεπρούς, λλά Χριστός λθεν καί δωσε λλη διάσταση ες τούς νθρώπους, τήν γάπη, ποία οδέποτε κπίπτει καί πρός πάντας κχέχυται πί δικαίους καί δίκους, μαρτωλούς καί σώφρονας ·

 

σκέφτετο γυνή κείνη , τι πως δέχεται τόν λεπρόν στό σμα, οτως θά δεχθε καί μένα λεπρωθεσα στήν ψυχήν · τσι ν τό δεπνον το προχωρημένο καί φιλοξενία θερμή , προσλθε μέ γωνία, λλά χωρίς ντροπή φο το δη μετανοημένη διά σα μέχρι τότε εχε πράξει ζοσα μέσα στήν μαρτία, καί δέν νοιαζόταν ν τήν σχολίαζαν ν τήν κριναν , λλά θεωροσε τήν εκαιρία ατήν πό τήν θεία χάριν , διά νά ποπλύνει τόν βόρβορον τν πράξεών της · προσλθε , χυσε τό πολύτιμο μρον , μέ τό ποο λλοτε χρησιμοποιοσε σάν δόλωμα δια τήν μαρτίαν , λλά τώρα σάν ξιλαστήριον μαρτίας , ες τήν κεφαλή το Κυρίου , νακειμένου πί το δείπνου ·

 

τί σημαίνει :«νακειμένου;»·

θος τν ουδαίων κατά τό δεπνον καί ριστον ( δεπνον εναι τό βραδυνό φαγητό, γιαυτό καί χωμε τήν προσευχή μετά τό δεπνο, τοι τό ..πόδειπνον , καί ριστον το τό μεσημεριανόν , μεσημβρινόν φαγητόν ) νά κουμπον  τόν άριστερόν γκωνα πί καθίσματος , πί εδάφους , καί λάμβανον τήν τροφήν διά τς δεξις χειρός · τσι λοιπόν , νακειμένου το ησο , προσλθε γυνή , πως λέγει τό ερόν Εαγγέλιον , καί κατά τήν μνογραφίαν δυσώδης καί βεβορβορωμένη , καί χυσε τό πολύτιμον μρον ες τήν χραντον κεφαλήν το Κυρίου , φο ..ξέπλεξε τά πλούσια μαλλιά της σπόγγιζε μέ ατά τά χραντα πόδια του , χωρίς νά ασθάνεται ντροπήν διότι ζοσε τήν μετάνοιαν , τήν νάπλασιν νευ συντρίψεως, τήν ναγέννησιν , διαφοροσα διά τά σχόλια καί κρίσεις  τν παρευρισκομμένων , πως λλοτε διαφοροσε διά τίς κρίσεις τν νθρώπων σάκις συνελάμβανε ες τά δίκτυα τς μαρτίας ,ψυχάς . 

 

  κίνηση ατή σκανδάλισε πολλούς καί τόν Σίμωνα , τόν οκοδεσπότην καί μερικούς παρευρισκομένους , λέγοντες ες αυτούς, συλλογιζόμενοι :..διατί νά γίνει ατή πώλεια, θα μποροσε νά πωληθε τό πολύτιμο μρο ατό νά δοθε στούς πτωχούς , λλά Χριστός , διέκοψε τίς σκέψεις των λέγοντας τους νά μήν μποδίσουν τήν γυνακα ατήν πού τώρα ξαναγεννιέται διά τ μετανοίας, μήν μποδίσουν νά συνεχίσει τό ργο, την κίνηση, τήν πράξη της, τό σκεφτικό της,πού το νθεον και πλρες  μετανοίας με γάπη καί συναίσθηση ·

 

 διέκοψε , καί θεοπρεπς λεξγε καί τόν ούδα , ποος βλεπε τό μρο καί τήν ..πώλεια ατή καί σκέπτετο τι θα μποροσε νά τό μοιράσουν τό ντίτιμο στούς πτωχούς , καί τό λεγε , χι τι νδιεφέρετο γιά τούς πτωχούς, λλά δίοτι το κλέπτης καί τό γλωσσόκομον εχε καί τά βαλλόμενα βάσταζε , κατά τό εαγγέλιον , το , θά λέγαμε ...ταμίας το ερο κοινοβίου τν ποστόλων , καί θά μποροσε νά τά ...οκιοποιηθε.... μέ λίγα λόγια Κύριος, διέκοψε λους ατούς τούς υθμούς, γνμες , κρίσεις, σκέψεις , λέγχοντας καί διά τήν προδοσάιν μεσα τόν μαθητήν του , λλά : ... δέ παράνομος ούδας , οκ βουλήθη συνιέναι · ξήγησε καί τούς δήλωσε , τι προέλαβε μέ τήν κίνηση της μετανοημένη πλέον γυνή , τόν νταφιασμόν του , προδηλώνοντας τό Πάθος καί τήν Ταφήν του , καί τι σάν νά προετοίμαζε τά μρα γιά τόν νταφιασμόν του· καί συνέχισε Κύριος, δείχνοντας τήν ελικρινή μετάνοια καί νιδιοτελ γάπη τς γυναικός, λέγοντας, τι :..μήν , λέγω μν ,...σς λέγω ληθς , τι που κηρυχθ τό εαγγέλιο μου σέ λο τόν κόσμο, θά κηρύσσεται καί πράξη , κίνηση αύτή τς γυναικός, καί θά εναι σάν μνημόσυνό της · καί πως πάντα προφητικός καί ληθής λόγος το Κυρίου , καί μνημονεύεται κάθε χρόνο στίς ερές κολουθίες , καί εναι φιερωμένη μία ερή μέρα , παροσα στήν μνήμη καί ξαίσιο γεγονός ατς .

 

   Νά πενθυμίσωμεν  , τι τρες γυνακες βαλλον , ἔῤῥιψαν μύρο ες τόν ησον , πόδας καί κεφαλήν ατο.

μία το να τος περίπου πρίν τό θεο Πάθος, καί γυνή ατή το μαρτωλός·

δεύτερη εναι Μαρία δελφή το Λαζάρου , πως εδομεν ες τό Σάββατον τς ναστάσεως το Λαζάρου , ποα το καί εναι γία καί μυροφόρος.

καί τρίτη , το δύο μέρας πρίν τό πάσχα τό τελευταο το ησο , καί το μαρτωλός καί μετενόησε .

 

τό μύρο πως ναφέρει τό Εαγγέλιο τό εχε σέ λάβαστρον τό ποο εναι πήλινο δοχεο καταλήγον σε λεπτή κυκλική πή ξοδο σάν ..λαΐνι , καί το εδος πολυτελείας καί ξόχων προσώπων · τό δέ πολύτιμον μύρον , πως ναφέρει τό ερό ἐὐαγγέλιο , το τι καλύτερο διέθετε τότε κοινωνία , καί πρόσιτο στού νθρώπους, λλά μόνο προνομιοχο τν ξόχων καί πλουσίων , καί μόνο γιά σπάνιες περιπτώσεις. }

λλά σώφρων πόρνη  νοιωθε τήν δυσωδίαν τν ργων της, προσέφερε τήν διάθεσή της καί λο τόν αυτόν της, μέ τήν προσφορά ατήν , καί σθάνετο τήν εωδίαν το νοητο μύρου , το γίου πνεύματος, μέ τήν μετάνοιάν της, ποία το ελικρινέστατη, διό καί ο καρδιογνώστης, τήν παίνεσε καί γράφη πράξις καί περίπτωση ατή ες τό βιβλίον τς ζως .

 

   Δέν σκέπτετο τήν γνώμην καί σχόλια περίγελο σως τν νθρώπων , λλά ζητοσε τήν εαρέσκειαν  το Χριστο, το   Θεανθρώπου, λέγουσα καθ'αυτ ¨..δέξαι με μετανοοσα , ν οκ πώσω μαρτάνουσα .

 

   το μία πράξη μετανοίας , γάπης πρός τόν Σωτρα , καί το παρήγορο καί χαροποιό γιά τόν Χριστόν , καί δή τίς τελευταες μέρες, πρό το πάθους  , το παθος.

 

   ς δομε καί νά ντρυφήσωμε λίγον καί λίγα πό τόν μνολογικόν μας πλοτον τς ερς ατς μέρας .

 

   Συντελείας καιρός , πιστρέψωμεν λοιπόν , Χριστός διδάσκει· ξει γάρ ν ιπ, ξει καί ο χρονιε , κρναι τόν κόσμον ατο.

 

    το Σίμωνος σκηνή , τόν χώρητον παντί , χώρησέ σε ησο Βασιλε , καί γυν μαρτωλός , μύρ σε λειψεν 

 

   Εωδίας μυστικς πληρουμένη Γυνή , τς πρίν ἐῤῥύσθη δυσωδίας , Σωτήρ , τν πολλν μαρτιν ·μύρον γάρ βρύεις ζως .

 

   πουράνιος τροφή , τν πεινώντων ζωή , ατός πάρχων στιάθης Χριστέ , τος νθρώποις προδεικνύς , σήν συγκατάθεσιν .

 

    !!! μακαρίων χειρν !!! !!! τριχν καί χειλέων , τν τς σώφρονος πόρνης ·ας πέχεε Σωτήρ τό μρον πρός σούς πόδας , κμασσομένη ατούς , πυκνς καταφιλοσα .

 

   ρτος ν Ζωοποιός , εστιάθεις ησο , Σίμωνι Φαρισαί , να πόρνη κερδίσ , τήν πρατον σου χάριν , το μύρου τ κενώσει . 

 

    Χερες μοί υπαραί , χείλη πόρνης ν εμοί , ναγνός μου βίος , φθαρμένα τά μέλη , λλ 'νες μοι καί φες , βο πόρνη τ Χριστ. 

 

   ρωμάτων επορ , ρετν δέ πορ , χω σοι προσάγω , δός ατός περ χεις , καί νες μοι καί φες , βο πόρνη τ Χριστ .

 

   Μύρον παρ 'μοί φθαρτόν , μύρον παρά σοί ζως , μρον γάρ νομά σου , κενωθέν τος ξίοις , λλά νες μοι και φες , βο πόρνη τ Χριστ .

 

   ΘΕΟΤΟΚΕ λπίς τν τιμώντων Σε εί , μή παύσ δυσωποσα , τόν κ Σο γεννηθέντα , υσθναι με κινδύνων , καί παντοίων πειρασμν .

 

           Κοντάκιον , χος  δ΄  ψωθείς ........

 

   πέρ τήν πόρνην γαθέ νομήσας , δακρύων μβρους οδαμς σοι προσξα , λλά σιγ δεόμενος , προσπίπτω σοι , πόθ σπαζόμενος τούς χράντους σου πόδας , πως μοι τήν φεσιν , ς Δεσπότης παράσχης , τν φλημάτων κράζοντι Σωτήρ , κ το βορβόρου , τν ργων μου ῥῦσαι με .

 

    πόρνη ν κλαυθμ , νεβόα οκτίρμον , κμάσσουσα θερμς , τούς χράντους σου πόδας , θριξί τς κεφαλς ατς , καί κ βάθους στενάζουσα · μή πώσ με , μηδέ βδελύξ Θεέ μου , λλά δέξαι με , μετανοοσαν καί σσον , ς μόνος φιλάνθρωπος .

 

   Σέ τόν τς ΠΑΡΘΕΝΟΥ Υόν , πόρνη πιγνοσα Θεόν ,λεγεν ν κλαυθμ δυσωποσα , ς δακρύων ξια πράξασα· διάλυσον τό χρέος,ς κγώ τούς πλοκάμους , γάπησον φιλοσαν τήν δικαίως μισουμένην · καί πλησίον τελωνν σε κηρύξω , εεργέτα φιλάνθρωπε.

 

   Τό πολύτιμον μύρον   πόρνη μιξε μετά δακρύων καί ξέχεεν ες τούς χράντους πόδας σου καταφιλοσα ·κείνην εθύς δικαίωσας , μν δέ συγχώρησιν δώρησαι , παθών πέρ μν , καί σσον μς .

 

   τε μαρτωλός προσέφερε τό μύρον , τότε μαθητής συνεφώνει τος παρανόμοις · μέν χαιρε κενοσα τό πολύτιμον , δέ σπευδε πωλσαι τόν τίμητον · ατη τόν Δεσπότην πεγίνωσκε , οτος το Δεσπότου χωρίζετο·ατη λευθεροτο , καί ούδας δολος γεγόνει το χθρο·δεινόν αθυμία, μεγάλη μετάνοια !!!!ν μοι δώρησαι Σωτήρ , παθών πέρ μν , καί σσον μς .

 

    !!! τς ούδα θλιότητος !!! θεώρει τήν πόρνην φιλοσαν τά χνη , καί σκέπτετο δόλ τς προδοσίας τό φίλημα ·κείνη τούς πλοκάμους διέλυσε , καί οτος τ θυμ δεσμετο , φέρων ντί μύρου , τήν δυσώδη κακίαν ·φθόνος γάρ οκ οδεν προτιμν τό συμφέρον · τς ούδα θλιότητος , !!! φ 'ς μς ῥῦσαι , Θεός τάς ψυχάς μν .

 

  βεβυθισμένη τ μαρτί ,ερε σε λιμένα σωτηρίας ,καί μύρον σύν δάκρυσι κενοσα σοι βόα · δε τν μαρτανόντων τήν μετάνοιαν φέρων , λλά Δέσποτα διάσωσόν με κ το κλύδωνος τς μαρτίας , διά τό μέγα σου λεος .

 

   πλωσεν πόρνη , τάς τρίχας σοί τ Δεσπότ , πλωσεν ούδας, τάς χερας τος παρανόμοις · μέν λαβεν τήν φεσιν, δέ λαβεν ργύρια ·διό σοι βομεν , τ πραθέντι καί λευθερώσαντι μς , Κύριε δόξα σοι .

 

    πεγνωσμένη διά τόν βίον καί πεγννωσμένη διά τόν τρόπον , τό μύρον βαστάζουσα , προσλθε σοι βοσα · μή με τήν πόρνην ποῤῥίψεις , τεχθείς κ ΠΑΡΘΕΝΟΥ · μή μου τά δάκρυα παρίδης , χαρά τν γγέλων · λλά δέξαι με μετανοοσα, ν οκ πώσω μαρτάνουσαν Κύριε , διά τό μέγα σου λεος .

 

   Κύριε , ν πολλας μαρτίαις περιπεσοσα γυνή , τήν σήν ασθομένην θεότητα , μυροφόρου ναλαβοσα τάξιν , δυρομένη μύρα σοι πρό το νταφιασμο κομίζει · ομοι , λέγουσα , τι νύξ μοι πάρχει , οστρος κολασίας , ζοφώδης τε ρως τς μαρτίας ·δέξαι μου τάς πηγάς τν δακρύων , νεφέλαις διεξάγων τς θαλάσης τό δωρ · κάμφθητί μοι πρός τούς στεναγμούς τς καρδίας , κλίνας τούς ορανούς , τ φάτ σου κενώσει · καταφιλήσω τούς χράντους σου πόδας , ποσμήξω τούτους δέ πάλιν  , τος τς κεφαλς μου βοστρύχοις ·ν ν τ παραδείσ Εα τό δειλινόν , κρότον τος σίν χηθεσα τ φόβ κρύβη · μαρτιν μου τά πλήθη , καί κριμάτων σου βύσσους , τίς ξιγχνιάσει , ψυχοσστα Σωτήρ μου ;μή με τήν σήν δούλην παρίδης , μέτρητον χων τό λεος .

 

  δ , χρειάζεται νά γίνει μία διευκρίνησις, διότι πολλάκις γίνεται σύγχυσις .τό θαυμάσιο, καί πέροχο , καί ξεπέραστο , καί πνευματικότατο, καί κατανυκτικότατο, καί μετανοίας τροπάριο , τό ποο ψάλλεται δύο φορές, μία ες τό τέλος το ρθρου ς Δόξα...Καί νν ..ποστίχων , 

και λλη μία φορά , ες τόν σπερινόν τς μέρας Μεγάλης Τετάρτης , πάλιν ς ...Δόξα...Καί νν ...σπερίων , εναι ποίημα, τς μνογράφου Κασσιανς τς κκλησίας μας· ο πιστοί τό γνωρίζουν ς :...τροπάριον τς Κασσιανς , καί θεωρον παραπληροφοριακς , τι ατή μαρτωλή γυνή , ταν Κασσιανή · μως , δέν γνωρίζουμε τό νομα τς σώφρονος πόρνης, ποία τώρα εναι γία ες τήν κκλησία μας, καί μακάρι νά μπορούσαμε νά κτίζαμε να μικρό παρεκκλίσιον ες τιμήν καί μνήμην της ,να προστρέχουμε λοι μας πού εμαστε πεύθυνοι κα πόχρεοι μαρτιν ·γνωρίζουμε μως τό νομα τς μνογράφου ατο το περόχου διομέλου , λεγομένη Κασσιανή καί ορτάζει 7 Αύγούστου. ) 

 

λλ ' τ νοητ μύρ χρισθείς , Χριστέ Θεός , τν πιῤῥύτων παθν λευθέρωσον καί λέησον μς , ς μόνος γιος καί φιλάνθρωπος , πρεσβείαις τς ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΧΡΑΝΤΟΥ ΥΠΕΡΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗΣ ΔΕΣΠΟΙΝΗΣ μν ΘΕΟΤΟΚΟΥ καί ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ .μήν . 

Γένοιτο.

ελογετε.
Πατηστε εδω για Επιστροφη στην Αρχικη Σελιδα  Επιστροφή στή Σελίδα Μ. ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ - ΠΑΣΧΑ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ ΜΗΝΥΜΑ - ΠΑΖΑΡΙ ΑΓΑΠΗΣ ΚΑΙ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΑΣ

  Ο  Ιεραποστολικός και Φιλανθρωπικός Σύλλογος «ΔΡΑΣΙΣ ΑΓΑΠΗΣ»  εκφράζει τις θερμές του ευχαριστίες προς όλους όσοι στήριξαν με την παρουσί...