ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Ε΄
7ον Βιβλίον: Κριταί (Κριτ.)
Η εβραϊκή ονομασία του βιβλίου είναι «Σοφετίμ». Από τους Ο΄ ονομάσθη «Κριταί» λόγω της ονομασίας που είχαν τα πρόσωπα τα οποία επελέγοντο από τον Θεό σε εκτάκτους περιπτώσεις για να σώσουν τον Ισραηλιτικό λαό.
Πολλές φορές οι Εβραίοι παρέκλιναν από τις εντολές του Θεού και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να υπομένουν πολλά δεινά και δυστυχίες. Στις περιπτώσεις αυτές ο Θεός επέλεγε κάποιο πρόσωπο με την εντολή να διδάξει δημοσίως και να επαναφέρει τον λαό στην ορθή πίστη. Οι Κριτές παρουσιάζοντο σε έκτακτες περιπτώσεις. Δεν ήταν κληρονομικό το αξίωμα και κανένα όφελος δεν είχε οι οικογένειά του από την διοικητική, δικαστική και στρατιωτική εξουσία που αποκτούσαν για κάποιο χρονικό διάστημα. Ήταν άνθρωποι ευλαβείς και δίκαιοι. Δεν είχαν ούτε σωματοφύλακες ούτε αυλή. Το αξίωμά τους ήταν έκτακτο και προσωπικό. Αναδεικνύονταν από τον Θεό στις δύσκολες στιγμές και είχαν κύριο έργο τους όχι μόνο να διοικούν και να βγάζουν από τις δύσκολες καταστάσεις, ενίοτε και δουλείας, τους Ισραηλίτες αλλά και να τους υπενθυμίζουν τις εντολές του Θεού και να τους διδάσκουν. Το βιβλίο των Κριτών περιγράφει επιλεκτικά γεγονότα σε μια περίοδο περίπου 400 ετών. Ο συγγραφέας είναι άγνωστος. Οι Εβραίοι αλλά και πολλοί ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι συγγραφέας είναι ο τελευταίος από τους Κριτές, ο Σαμουήλ.
Το βιβλίο αρχίζει με το ιστορικό της εγκατάστασης των φυλών Ιούδα, Συμεών, και Ιωσήφ και τα μερίδια που έλαβαν. Στο δεύτερο κεφ. υπάρχουν νουθεσίες του Θεού προς τους Ισραηλίτες για την εκτροπή τους και παρουσιάζεται η ανάγκη της καθοδήγησης του λαού από άνδρες ευσεβείς και δίκαιους τους Κριτές. Στα επόμενα κεφ. αναφέρονται διάφοροι Κριτές και η δράση τους και στο ε΄ κεφ. συναντούμε την ιστορία της μοναδικής γυναίκας που έγινε Κριτής, της Δεβώρα. Αναφέρει χαρακτηριστικά το βιβλίο ότι «εξέλιπον δυνατοί εν Ισραήλ, έως ου ανέστη Δεβώρα» (ε΄ 7). Η πνευματική κατάπτωση του λαού είχε ως αποτέλεσμα την τιμωρία του με λαούς που τους υποδούλωναν και υπέφεραν πολλά. Μια τέτοια ταλαιπωρία περιγράφει το στ΄κεφ. καθώς και την κλήση υπό του Θεού του Κριτού Γεδεών. Στο ίδιο κεφ. περιγράφεται και το θαύμα με τον «πόκο», το μαλλί. Τα επόμενα κεφ. περιγράφουν τις νικηφόρες μάχες του Γεδεών και τον θάνατό του. Στο θ΄κεφ. αναφέρεται ο Αβιμέλεχ και η σφαγή των αδελφών του για να πάρει την εξουσία και ο θάνατό του. Διάφοροι άλλοι Κριτές αναφέρονται στα κατοπινά κεφ. με την δράση τους καθώς επίσης νέες εκτροπές και τιμωρίες των Ισραηλιτών. Ο λαός υποφέρει λόγω της απιστίας του και της παρέκλησής του από τις εντολές του Θεού.
Στο ιγ΄ κεφ. προλέγεται η γέννηση του Σαμψών και η αφιέρωσίς του στο Θεό με την εντολή ότι δεν θα πιει ποτέ κρασί και ποτέ δεν θα κόψει τα μαλλιά του διότι από εκεί αντλεί την δύναμή του και στα επόμενα περιγράφονται ο γάμος του, η υπερφυσική δύναμη που είχε, το αίνιγμα που έβαλε στους συνδαιτυμόνες του στο γαμήλιο τραπέζι και συνεχίζουν τα επόμενα κεφ. με τα κατορθώματα του Σαμψών εναντίον των Φιλισταίων. Στην συνέχεια το μυστικό του το αποκαλύπτει στην Δαλιδά και αφού φυλακίζεται έχει ηρωικό θάνατο μαζί με πολλούς Φιλισταίους. Στο ιη΄ κεφ. γράφονται οι περιπέτειες της φυλής Δαν όταν αναζητούν νέες πιο εύφορες περιοχές και στο ιθ΄ περιγράφεται η διαφθορά και η εγκληματικότητα που επικρατεί στην φυλή του Βενιαμίν. Οι Ισραηλίτες εκδικούνται την φυλή του Βενιαμίν και γίνονται φονικές μάχες. Το τελευταίο κεφ. του βιβλίου αναφέρει την βοήθεια που έδωσαν οι Ισραηλίτες μετά από τον αδελφοκτόνο πόλεμο στην φυλή του Δαν που είχε αποδεκατιστεί.
8ον Βιβλίον: Ρούθ (Ρούθ).
Το πώς ο Θεός πολλές οικονομεί τα πράγματα και εντάσσει στο σχέδιο της σωτηρίας κάποια πρόσωπα και μάλιστα μερικές φορές αλλοεθνή, φαίνεται καθαρά στο βιβλίο αυτό το οποίο αρχαία εβραϊκή παράδοση, στην οποία συμφωνούν παλαιοί και νέοι ερευνητές, αποδίδει ότι εγράφη από τον Σαμουήλ.
Το βιβλίο περιγράφει την ιστορία μιας οικογένειας που έπαθε πολλά. Η Ρούθ καίτοι αλλοεθνής, μάλιστα δε Μωαβίτις, από λαό δηλ. ειδωλολατρικό και σε διαρκή πόλεμο με το Ισραήλ, αξιώθηκε και ευλογήθηκε από Θεό λόγω της αφοσίωσης της στην πενθερά της Νωεμίν. Τα 4 κεφ. που απαρτίζουν το βιβλίο περιγράφεται η αγάπη της Ρουθ στην πενθερά της, η άρνησή της να την εγκαταλείψει μετά την χηρεία της που έχει σαν αποτέλεσμα να την συνοδεύσει στην Βηθλεέμ όπου και εγκαταστάθηκαν. Για να μπορούν να ζήσουν στον ξένο τόπο, η Ρούθ μάζευε τα εναπομείναντα στάχια από τον αγρό κάποιου ευσεβούς πλουσίου ονόματι Βοόζ. Η Ρουθ έκανε χρήση μιας διατάξεως του Μωσαϊκού νόμου όπου τα στάχια που έπεφταν κατά τον θερισμό δεν επιτρεπόταν να τα μαζέψουν αλλά ανήκαν στους έχοντας ανάγκη και τους φτωχούς οι οποίοι μπορούσαν να βρίσκονται πίσω από τους θεριστές και να μαζεύουν τα υπολείμματα. Εκεί την πρόσεξε ο ευσεβής Βοόζ και θαυμάζοντας την αφοσίωση και την τιμιότητά της την ζήτησε σε γάμο μάλιστα δεν τις ενέργειες για να νυμφευτεί ο Βοόζ την Ρούθ τις έκανε η πενθερά της. Έτσι μια αλλοεθνής, λόγω της αφοσίωσης, της ταπείνωσης, της υπομονής και της αγάπης της αξιώθηκε να γίνει προμήτωρ του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, αφού από τον γάμο της με τον Βοόζ, εγεννήθη ο Ωβήδ ο οποίος είναι παππούς του Δαυίδ.
***
Στην σειρά των βιβλίων της Π.Δ. ακολουθούν τα 4 βιβλία τα λεγόμενα Βασιλειών Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄, τα οποία περιγράφουν την ιστορία του Ισραήλ από το 1130 μέχρι περίπου το 560 π.Χ. Είναι τα τελευταία από την σειρά των ιστορικών βιβλίων της Π.Δ. τα οποία αποτελούν μια ενότητα.
9ον Βιβλίον: Βασιλειών Α΄ (Α΄ Βασ.).
Ο Εβραϊκός κανόνας το ονομάζει «Σαμουήλ». Η ονομασία προέρχεται μάλλον από το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου ασχολείται με τον προφήτη Σαμουήλ. Το Βασιλειών Α΄ και Β΄ απάρτιζαν ένα βιβλίο το οποίο από τους Ο΄ εχωρίσθη σε 2 μάλλον για πρακτικούς λόγους. Στο Α΄ Βασιλειών τα κύρια πρόσωπα είναι ο Σαμουήλ, ο οποίος είναι ο τελευταίος των Κριτών, ο Σαούλ ο πρώτος βασιλιάς του Ισραήλ, και ο Δαυίδ.
Το βιβλίο αρχίζει με την γέννηση του Σαμουήλ με θαυμαστό από Θεού τρόπο μετά από θερμές προσευχές της στείρας μητέρας του. Στα κατοπινά κεφάλαια αναφέρεται η καθιέρωση του νέου Σαμουήλ να διακονεί και να υπηρετεί την Σκηνή του Μαρτυρίου και η ασεβής συμπεριφορά απέναντι στο Θεό και το λαό των παιδιών του αρχιερέα Ηλί καθώς επίσης και καταστροφή ολοκλήρου του οίκου του Ηλί εξ αιτίας της ασέβειάς τους.
Πόλεμοι με τους Φιλισταίους, αρπαγή απ αυτούς της Κιβωτού και επιστροφή της, είναι το περιεχόμενο των επόμενων κεφαλαίων.
Με τη βοήθεια του Θεού ο Σαμουήλ αναδεικνύεται ευλαβής και συνετός Κριτής και όταν ο λαός ζητεί βασιλέα καθορίζει τις πρώτες διατάξεις περί του βασιλικού αξιώματος όπως φαίνεται στο η΄ κεφ. Εξιστορείται στην επόμενα κεφάλαια η εκλογή και χρήσις του Σαούλ η ανακήρυξή του ως βασιλιά, πόλεμοι και νικηφόρες μάχες εναντίον λαών όπου απειλούσαν το Ισραήλ, αποχαιρετισμός του Σαμουήλ προς τον λαόν του και αποχώρησίς του, επιδρομές πανίσχυρων Φιλισταίων εναντίον των άοπλων Εβραίων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου