ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Ζ΄
13ονΒιβλίον: Παραλειπομένων Α΄ (Α΄, Παρλ.). Τα δύο βιβλία των Παραλειπομένων είναι σίγουρο ότι αρχικά αποτελούσαν ένα βιβλίο. Φαίνεται άλλωστε αυτό από το γεγονός ότι όταν κάποιος διαβάσει τα δυο αυτά βιβλία διαπιστώνει με μεγάλη ευκολία ότι το Β΄ Παρλ. αποτελεί ουσιαστικά συνέχεια του πρώτου βιβλίου. Στον εβραϊκό κανόνα τα δύο αυτά βιβλία ονομάζονται «Ντιμπρέ Χαγιαμίτ» δηλαδή «Λόγοι των ημερών».
Τον χωρισμό του βιβλίου έκαναν οι Εβδομήκοντα περισσότερο για πρακτικούς λόγους. Σίγουρα ο τίτλος που έδωσαν οι Εβδομήκοντα, Παραλειπόμενα, ταιριάζει περισσότερο αφού τα δυο αυτά βιβλία κατά κύριο λόγο περιλαμβάνουν όχι μόνο γεγονότα τα οποία δεν αναφέρονται στα προηγούμενα βιβλία αλλά και αποτελούν μια θα λέγαμε σύνοψη των προηγουμένων. Πολλά γεγονότα τα οποία ιστορικοί δεν αναφέρουν σε προγενέστερα ιστορικά βιβλία, και ιδιαίτερα της περιόδου που καλύπτουν τα βιβλία των Βασιλειών, περιγράφονται εδώ.
Η αναφορά των βιβλίων φτάνει μέχρι περίπου το 480 π.Χ. Η συγγραφή τους τοποθετείται περί το 450 ή κατ άλλους το 300 π.Χ. Κατά πάσα πιθανότητα συγγραφεύς των βιβλίων είναι ο ιερέας Έσδρας. Μελετητές αναφέρουν ότι σκοπός του συγγραφέα δεν είναι να δώσει μια σύντομη ιστορία του Ισραήλ αλλά κατά κύριο λόγο να διδάξει τη λατρεία του αληθινού Θεού, τις δωρεές Του προς τον εκλεκτό λαό, όταν υπακούν στο θέλημά Του, την πίστη και ένδοξη βασιλεία του πιστού δούλου του Θεού Δαυίδ και την δίκαιη βασιλεία του Σολομώντα.
Το βιβλίο είναι παραμυθητικό και παρηγορητικό για ένα λαό που δοκιμάζεται και ενθαρρύνει όλους στην πίστη και στην αποφυγή ειδωλολατρικών συνηθειών.
Το Α΄ Παρλ. στα κεφάλαια α΄-θ΄, περιλαμβάνει την προϊστορία και ιστορία του ισραηλιτικού λαού. Αρχίζει στο πρώτο κεφάλαιο με την γεννεολογία από Αδάμ μέχρι Ησαύ, στα β΄, γ, δ, κεφ. αναφέρονται οι απόγονοι του Ιακώβ, του Δαυίδ, Ιούδα και Συμεών και συνεχίζει στα επόμενα με τους απογόνους τόσον των πατριαρχών των δώδεκα φυλών όσων και όλων των άλλων σημαντικών προσώπων. Συνοπτικά στο 10ο κεφ. αναφέρεται ο θάνατος του Σαούλ και η καταστροφή του οίκου του και στο 11ο η αναγνώριση του Δαυίδ ως βασιλέα και των δώδεκα φυλών και η εγκατάστασή του στην πόλη Ιερουσαλήμ. Οι ανδρείοι και η οργάνωση του στρατού περιγράφεται στα επόμενα κεφάλαια και η προσπάθεια μεταφοράς της Κιβωτού στην Ιερουσαλήμ. Η οικογένεια του Δαυίδ, νικηφόρες μάχες κατά αλλοεθνών, προετοιμασίες και μεταφορά της Κιβωτού, διατάξεις όσων θα υπηρετούν στην Σκηνή, ωδές ευχαριστίας, η εντολή του Θεού για την οικοδόμηση ναού και ευχαριστήριος προσευχή του Δαυίδ, περιγράφονται στα κεφάλαια ιδ΄ έως ιζ.
Από το ιη΄ κεφάλαιο αρχίζει η εξιστόρηση πολυάριθμων και λαμπρών νικών κατά των αλλοφύλων και στο κα΄ κεφ. αναφέρεται η απόφαση του Δαυίδ να αριθμήσει τον ισραηλιτικό λαό με σκοπό να μάθει πόσο στρατό θα μπορούσε να συγκεντρώσει. Ο αρχιστράτηγό του όμως, Ιωάβ, λέει στον βασιλέα ότι αυτή η διαταγή είναι αντίθετη με τις εντολές του Θεού και πιθανόν να υπάρξει βαριά τιμωρία λόγω του εγωισμού και της απιστίας. Με την επιμονή του Δαυίδ γίνεται η αρίθμηση πραγματοποιείται και ο Θεός τους τιμωρεί. Ο Δαυίδ μετανοεί για το αμάρτημα του και ικετεύει το Θεό να τον συγχωρήσει. Στο κβ΄ κεφάλαιο περιγράφονται οι προετοιμασίες για την ανοικοδόμηση του ναού. Στο κγ΄ κεφάλαιο περιγράφεται η ανακήρυξη του Σολομώντα ως βασιλέα, η επιλογή των λευιτών και διατάξεις για την υπηρεσία των, στο κδ΄αναφέρονται οι τάξεις των ιερέων, στο κε΄ οι εικοσιτέσσερις τάξεις μουσικών και ψαλτών και στο κστ΄ οι τάξεις των θυρωρών και θησαυροφυλάκων. Τα δώδεκα σώματα που θα απαρτίζουν το στρατό, οι υπεύθυνοι της περιουσίας του Δαυίδ, υποδείξεις και προσφορές του Δαυίδ στο λαό. Οι μεγάλες δωρεές για το ναό, ευχαριστήριος προσευχή και η τελευτή του Δαυίδ ιστορούνται στα τρία τελευταία κεφάλαια του βιβλίου.
14ονΒιβλίον: Παραλειπομένων Β΄ (Β΄, Παρλ.). Αδιάσπαστη συνέχεια του πρώτου βιβλίου αποτελεί το Β΄ Παραλειπομένων. Το βιβλίο αρχίζει με την θερμή παράκληση του Σολομώντα προς το Θεό να του χορηγήσει σοφία για κυβερνήσει το λαό δίκαια. Συνεχίζει με την σοβαρή προετοιμασία για την ανοικοδόμηση του ναού, τις προσπάθειες για εξεύρεση και προμήθεια των αναγκαίων υλικών, το χτίσιμο του ναού, την διακόσμηση του εσωτερικά και από το ε΄ κεφάλαιο περιγράφεται η πομπή της μεταφοράς της Κιβωτού της Διαθήκης στο ναό και θαυμαστά γεγονότα. Στο στ΄ κεφ. αναφέρεται η Δοξολογία του Σολομώντα και προσευχή του υπέρ αυτού, του λαού και όλων των λαών της γης. Τα εγκαίνια, οι θυσίες, προειδοποιήσεις του Θεού, τα λοιπά κτίσματα και οργάνωση των υπηρεσιών στο ναό η ιστορική επίσκεψη της βασίλισσας Σαβά και ο θαυμασμός της μαζί με την δόξα και το τέλος του Σολομώντα αναφέρονται στα επόμενα κεφάλαια. Στο κεφάλαιο ι΄ περιγράφεται η διαίρεση του βασιλείου, και στα επόμενα διάφορες ενέργειες του Ροβοάμ, η εκτροπή του προς την ειδωλολατρία, η τιμωρία και το τέλος του και στη συνέχεια των κεφαλαίων η ευσέβεια του Αβιά, ο πόλεμος κατά του ασεβούς Ιεροβοάμ και τις νίκες και τα έργα του ευσεβούς Ασά που έγινε βασιλέας στο βασίλειο του Ιούδα. Στο ιε΄ κεφ. ο Αζαρίας προφητεύει και ο λαός υπόσχεται πίστη στο Θεό. Το ιστ΄ περιγράφει την ολιγοπιστία και το θάνατο του Ασά και στα επόμενα κεφάλαια η βασιλεία του ευσεβούς Ιωσαφάτ και το ενδιαφέρον του να διαφωτιστεί ο λαός. Περιγράφονται συμμαχίες, διάφοροι πόλεμοι και η προσπάθεια οργάνωσης και απονομής της δικαιοσύνης. Το κ΄ κεφάλαιο αναφέρεται πως με την βοήθεια του Θεού συντρίβονται ειδωλολατρικοί λαοί που εκστρατεύουν κατά των ισραηλιτών και στα κεφάλαια κα΄, κβ οι τιμωρίες του Ιωράμ λήγω της ασέβειάς του. Από το κγ΄ κεφάλαιο αρχίζει η εξιστόρηση γεγονότων από την ζωή βασιλέων που μετά από λίγο τιμωρούνται παραδειγματικά λόγω της ασέβεια που επέδειξαν, αναφέρονται προσπάθειες για την θρησκευτική αναδιοργάνωση, για τις επισκευές στο ναό, και στο κθ΄ κεφάλαιο αναφέρεται η κάθαρση στο ναό οι μεγάλες πανηγύρεις που θα ακολουθήσουν η πρόσκληση που απευθύνεται προς όλους να συμμετάσχουν στους εορτασμούς και το λα΄ κεφάλαιο αναφέρει την οργάνωση καθήκοντα και απολαβές του ιερατείου. Η δόξα του Εζεκίου μετά την επιτυχή απόκρουση των Ασυρίων αναφέρεται στο λβ΄ κεφάλαιο. Στη συνέχεια το λγ΄, περιγράφει παρεκτροπές και την μετάνοια του Μανασσή, την ασέβεια που επέδειξε ο Αμών και στο επόμενο περιγράφεται η καταστροφή των ειδώλων, η επισκευή του ναού και η ανεύρεση των χαμένων βιβλίων του Νόμου και η δημόσια ανάγνωσή τους. Μετά από όλα αυτά στο λε΄ περιγράφεται ο πρωτοφανής και μεγαλοπρεπής εορτασμός του Πάσχα, ο θάνατος του Ιωσή και το μεγάλο πένθος του λαού. Το τελευταίο κεφάλαιο περιγράφει την απιστία αρχόντων και λαού, τις επιθέσεις που δέχονται από τους Ασυρίους, την πτώση και ερήμωση του βασιλείου του Ιούδα την αιχμαλωσία τους από τον Ναβουχοδονόσορα και την μεταφορά τους στην Βαβυλώνα όπου με τον τρόπο αυτό αρχίζει η γνωστή Βαβυλώνιος αιχμαλωσία. Το κεφάλαιο τελειώνει με το γνωστό διάταγμα του βασιλιά Κύρου ο οποίος όπως είχε προφητεύσει ο προφήτης Ιερεμίας έδωσε την άδεια επιστροφής των Ιουδαίων στην γη των πατέρων τους και την ελευθερία να οικοδομήσουν το ναό.
15ονΒιβλίον: Έσδρας Α΄ (Α΄, Έσδρ.). Τα βιβλία του Έσδρα (Α και Β) είναι ιστορικά και περιγράφουν ιστορία περίπου εκατό ετών (540-430 π.Χ.). Συγγραφέας των βιβλίων θεωρείται ο Έσδρας και από πλευράς περιεχομένου αποτελούν συνέχεια των Παραλειπομένων. Το Έσδρας Α΄ αρχίζει εκθέτοντας τα τελευταία κεφάλαια του Παραλειπομένων Β΄ , όπου, σύμφωνα με την προφητεία του Ιερεμίου, με διάταγμα του Κύρου, αφού πέρασαν 70 χρόνια από την αιχμαλωσία, χορηγεί άδεια επανόδου των Ιουδαίων στην πατρίδα τους και ο Αρταξέρξης κατόπιν ανακαλεί την διαταγή αυτή. Στο β΄ κεφ. Παρουσιάζεται η σοφία του Ζοροβάβελ και τα προνόμια που του αποδίδει ο βασιλιάς Δαρείος. Επιστροφή των πρώτων στην Ιερουσαλήμ και προσπάθεια ανοικοδόμησης του ναού αναφέρονται στο Ε΄ κεφ. και στο επόμενο περιγράφεται πως από την δραστηριότητα αυτή ενοχλήθηκαν κάποιοι άρχοντες της Συρίας οι οποίοι ζητούν πληροφορίες και ο Δαρείος του εξηγεί. Στο ζ΄ περιγράφεται η αποπεράτωση του ναού και τα εγκαίνια και ο εορτασμός του Πάσχα και στο επόμενο νέα ομαδική επάνοδος Ιουδαίων με αρχηγό τον Έσδρα, το πένθος του για τον λαό και η προσευχή του και αποφάσεις για τον καθαρισμό. Στο τελευταίο (θ΄) κεφ. ο Έσδρας διατάσει την δημόσια ανάγνωση των βιβλίων του Νόμου.
16ονΒιβλίον: Έσδρας Β΄ (Β΄, Έσδρ.). Τα πρώτα κεφάλαια του βιβλίου αναφέρουν την διαταγή του Κύρου για την επιστροφή των Ιουδαίων, τα δώρα που έχουν για το ναό και τους ιουδαίους που επανήλθαν. Τα επόμενα κεφάλαια γράφουν για τις προσπάθειες για την ανοικοδόμηση του ναού, παρουσιάζονται οι Σαμαρείτες να εμποδίζουν την συνέχεια των εργασιών και διαβάλλουν τους Ιουδαίους στον Ξέρξη ο οποίος διατάζει να σταματήσουν αμέσως οι εργασίες ανοικοδόμησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου