Οἱ καλῶς τά πάντα διαταξάμενοι Θεοφόροι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας, ὄρισαν τυπικῶς νά ἑορτάζωμε τήν προσκύνηση τοῦ Τιμίου Σταυροῦ , κατά τήν τρίτην Κυριακήν τῶν νηστειῶν , ἡ ὁποία λέγεται :Κυριακή Σταυροπροσκυνήσεως .
Εἶναι τό μέσον τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς , ἡ ὁποία ἄρχεται τήν καθαράν Δευτέρα, ( τήν ἑπομένη τῆς Κυριακῆς τῆς Τυρινῆς ), καί τελειώνει τήν Παρασκευή πρό τοῦ Σαββάτου τοῦ Λαζάρου, καί ψάλλομεν τότε :.... «...Τήν ψυχοφελῆ πληρώσαντες Τεσσαρακοστήν , καί τήν Ἑβδομάδα τοῦ Πάθους σου , κατιδεῖν , αἰτοῦμεν δεόμενοι, Φιλάνθρωπε Κύριε... »... ·
μετά τήν Κυριακή τῶν Βαΐων ἀρχίζει ἡ ἱερότερη ἑβδομάδα νηστείας , τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος , μέ τίς ὡραιότατες ἀκολουθίες τῶν θείων Παθῶν .
Ἄς δοῦμε συντόμως τήν πορείαν καί θέσπισιν τῆς ἑορτῆς , καθώς τίποτα δέν γίνεται στήν ἐκκλησία μας ἄνευ σημαντικῆς αἰτίας καί λόγου·
Μετά τήν θεοπρεπή καί εὐλογημένην σκέψη ἐπιθυμίαν τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου , νά εὕρη καί ἀποκτήσει τόν Τίμιον Σταυρόν , ἔστειλε τήν Μητέραν του Ἁγία Ἐλένη εἰς τούς Ἁγίους Τόπους , διά τήν ἀνεύρεση τοῦ πολυτίμου Θησαυροῦ , καί ὄπλου καί σύμβολον τῆς πίστεώς μας, ἐν ᾦ ὁ Χριστός κατετρόπωσε τόν πονηρόν , σχίσας τό χειρόγραφο τῶν ἁμαρτιῶν μας, καθυπογράψας διά τοῦ Τιμίου Αὐτοῦ Αἵματος καί Θυσίας, τήν υἱοθεσίαν τήν οὐράνιον ·
Μετά πολλῶν ἀγώνων καί προσπαθειῶν , ἡ μακαρία Ἑλένη εὗρε τό τίμιον Ξύλον , καί ἡ ἡμέρα τῆς εὑρέσεως ἦτο 6η Μαρτίου.
Ἡμέρα πανηγύρεως καί χαρᾶς ·
εὐφροσύνης καί ἀνατάσεως ·
δυνάμεως καί προστασίας·
προσδοκίας καί βεβαιότητος ·
ἐπαγγελιῶν καί ὑποσχέσεων ·
θάρρους καί ἑτοιμότητος·
ἀγῶνος καί ἀγώνων·
νίκης καί θριάμβου·
ἀναπλάσεως καί ἀναγεννήσεως ·
καταβάσεως καί άναβάσεως ·
ἀνατολῆς τῆς ἐλπίδος καί δύσεως τῆς ἀπογνώσεως ·
προσοχῆς καί προσευχῆς ·
ἑνώσεως καί διασπάσεως ·
χρονικότητος καί αἰωνιότητος ·
οὐρανώσεως τῆς γῆς , καί γεώσεως τοῦ οὐρανοῦ·
ἐρημώσεως τῶν πόλεων , καί πολίσεως τῆς ἐρήμου·
ὕψους καί βάθους ·
πλάτους καί μήκους ·
ἀρχή καί τέλους ·
ἀποδόσεως τιμῆς , καί φυγάδευσις παρακμῆς ·
παρέλασις Ἁγίου Πνεύματος,ἀπέλασις ἁγρίου πνεύματος ·
κατάβασις θείας χάριτος ,καί ἀνάβασις βροτείου φυράματος·
ἐκπλήρωσις προφητειῶν , καί ἀπόδοσις ἐπαγγελιῶν ·
στερέωμα ἀνθρώπων , καί δέσμευσις δαιμόνων ·
ἄνθισις παραδείσου, καί ξήρανσις Ἅδου ὑπογείου·
βράβευσις σωτηρίας , καί κατάργησις τιμωρίας ·
σύναξις τῶν Ἀγγέλων ,δέσμευσις καταχθονίων δυνάμεων ·
πλάτυνσις Παραδείσου , καί στένωμα δεσμωτηρίου·
οὐράνιας συμφωνίας , καί κατάργησις παραφωνίας ·
Εὑρέθη , ( ὡς άναφέραμε άνωτέρω ) ὁ Τίμιος Σταυρός ἀπό τήν Ἁγία Ἐλένη , 6 Μαρτίου· θεσπίζει ἡ ἐκκλησία μας ἑορτήν χαρμόσυνον διά τήν μεγάλην αὐτήν ἡμέραν ,καί συνήθως , ἡ ἡμέρα αὐτή τυγχάνει σέ περίοδο τῆς νηστείας , τῆς Ἁγίας Τεσσαρακοστῆς ` ἐπειδή δέ , ἡ περίοδος ἀπό τήν καθαρά Δευτέρα μέχρι τό πάσχα , εἶναι περίοδος μετανοίας και μεγαλυτέρου ἀγῶνος καί κατανύξεως · πένθους καί ἀσκήσεως ·ἔχει κατανυκτικό καί συντετριμμένο πνεῦμα, καί δέν συμβαδίζει τό χαροποιό τῆς ἑορτῆς μέ τό πένθιμο τῆς νηστείας, καί διά νά μήν παρέλθει ἡ μεγάλη αὐτή ἑορτή , χωρίς νά τήν βιώσουμε καί πάρουμε τήν εὐλογίαν της , μεταθέτει τήν ἑορτή τυπικῶς · ἀλλά δέν τήν ὁρίζει τυχαίως καί ὠς ..ἕοικεν ..·
θεοπρεπῶς καί πανσόφως , θεϊκῶς ἐτέθη τήν Τρίτη Γ΄Κυριακή Νηστειῶν , διά τούς κατωτέρω λόγους ·
α.ὅπως ἀναφέρει ἡ Ἁγία Γραφή , εἰς τό μέσον τοῦ Παραδείσου ὑπῆρχε τό φυτό, τό ξύλον τῆς γνώσεως τοῦ καλοῦ καί κακοῦ( ὄχι βεβαίως ὄτι ἐξ'ἀρχῆς ἐδόθη αὐτό τό ὄνομα , ἀλλά τό ἔλαβε μεθύστερον , ἀπό τήν ἔκβαση τῶν γεγονότων , τῆς παρακοῆς καί παραβάσεως τῶν πρωτοπλάστων ) ... αὐτό τό δένδρο , τό ξύλο , ἔφερε τόν θάνατον σε ὅλο τό ἀνθρώπινο γένος διά τῆς παραβάσεως τῶν πρωτοπλάστων , ἀφοῦ ἄπλωσαν ἀκρατῶς τά χέρια των στόν ἀπαγορευμένο καρπό·
Ὁ δέ Χριστός , θεραπεύοντας τό ὀλίσθημα τῶν πρωτοπλάστων , γίνεται ὑπήκοος μέχρι θανάτου , θανάτου δέ Σταυροῦ , διά νά ἐξαλείψει τήν κατάραν τῆς παρακοῆς των , διά τῆς ὑπακοῆς του , ἁπλώνοντας ἑκουσίως τάς Ἀχράντους του χεῖρας εἰς τό Ξύλον τοῦ Σταυροῦ ἐπανορθώνων τό ὁλίσθημα ·
τήν ἕκτην ἡμέραν ,
τήν ἕκτην ὥραν τῆς ἡμέρας ,
εἰς τό μέσον τοῦ παραδείσου ,
ἦλθεν ὁ θάνατος καί ἡ ἔξωσις μας ἐκ τοῦ Παραδείσου.
Ἐν μέσῳ τῆς γῆς , ( στούς Ἁγίους τόπους ),
τήν ἕκτην ἡμέραν τῆς ἑβδομάδος , ( Παρασκευή)
τήν ἕκτη ὥραν τῆς ἡμέρας( ἤτοι 12 μεσημβρινή ) ,
ἁπλώνει ὁ Χριστός τάς χεῖρας , καί ἔρχεται ἡ ζωή , ἡ υἹοθεσία , ἡ ἐπάνοδος, ἐπαναπατρισμός μας πρός τήν ἀληθινήν καί μόνιμον πατρίδα μας, , καθώς στήν γῆν εἴμαστε πάρικοι καί παρεπίδημοι, καί δέν ἔχουμε μένουσα πόλιν , ἀλλά τήν μέλλουσαν ἐπιζητοῦμεν ·
Οὕτως ὁρίζουν οἱ θειότατοι Ἅγιοι Πατέρες μας, εἰς τό μέσον τῆς νηστείας νά ἑορτάζουμεν τόν Τίμιον Σταυρόν διά νά ἔχουμε δυνάμεις εἰς τόν ἀόρατον πόλεμον πρός τάς ἀρχάς καί ἐξουσίας καί δυνάμεις τοῦ σκότους ·
β. Ἀλλά, καί διά ἄλλο ἕνα λόγον · :... ὅπως ἄν ἔχει κάποιος ὁδοιπόρος νά διανύσει μία πεζοπορία ,ὁδοιπορία μεγάλη , κουράζεται κατά τήν διαδρομήν , καί δή ἄν ὑπάρχει καί καύσωνας , καί δέν μπορεῖ νά συνεχίσει μέ δυνάμεις, ἀλλά ψάχνει ἕνα δροσερό μέρος στό μέσον τῆς διαδρομῆς , ἕνα δένδρο , γιά νά ξεκουρασθεῖ καί νά ἀνακτήσει δυνάμεις γιά τήν πορείαν καί στόχον τοῦ τέλους ,
οὕτως καί οἱ Ἅγιοι μας , γνωρίζοντες τήν άσθένειαν τῆς φύσεως μας, ( τό μέν πνεῦμα πρόθυμον , ἡ δέ σάρξ ἀσθενής ) , βλέποντες τόν ἀγῶνα τῆς νηστείας, τήν δυσκολίαν καί πόλεμον τόν ἀόρατον , θέτουν εἰς τό μέσον τῆς νηστείας , τό ὁποῖον εἶναι σήμερα Κυριακή Σταυροπροσκυνήσεως , τόν Τίμιον Σταυρόν , ὡς ἄλλον δένδρον , διά νά προσκυνήσωμεν , νά πάρουμε δυνάμεις, νά ἁγιασθοῦν τά μέλη καί αἰσθήσεις μας , νά ὁπλισθοῦμε πνευματικά διά νά φθάσουμε τά Ἄχραντα Πάθη, τήν Σταύρωσιν , τήν Ταφήν καί Ἀνάστασιν `
Οὕτως ἁγιάζονται ὅλα τά μέλη , ψυχή καί σῶμα τοῦ προσκυνοῦντος τόν Τίμιον Σταυρόν , τειχίζεται, δυναμώνει , ἐνισχύεται , φωτίζεται, συνετίζεται , διά τόν ἀγῶνα τόν καθημερινόν ·
Ἡ ἑορτή Κυριακῆς Σταυροπροσκυνήσεως , ὅπως καί οἱ λοιπές Κυριακές καί ἑορτές τῆς Τεσσαρακοστῆς , εἶναι κινητή ἑορτή ( δηλαδή δέν ἔχει σταθερή ἡμερομηνία ἑορτῆς ὅπως π.χ. τῆς Κοιμήσεως τῆς ΘΕΟΤΟΚΟΥ, 15 Αὐγούστου ,
Χριστούγεννα, 25 Δεκεμβρίου , ( οἱ ἀκίνητες ἔχουν σταθερή ἡμερομηνία, καί κυμαινόμενη ἡμέρα , ) · εἶναι Δεσποτική ἑορτή , καί παρά τό γεγονός ὄτι εἶναι Δεσποτική , δέν γίνεται κατάλυσις τήν ἡμέραν αὐτήν σέ ἀρτήσιμα, παρά μόνο σέ ἔλαιον .
Ἡ τάξις τῆς σταυροπροσκυνήσεως , εἶναι κατανυκτική καί ἀναβιβάζει, νοῦ καί καρδίες στίς οὐράνιες κατοικίες ·
Εἰς τάς Ἱεράς Μονές, προβλέπεται τυπικῶς ἀγρυπνία , ὄχι ὅμως καί εἰς τάς ἐνορίας, διά νά δύνανται οἱ πιστοί νά παρευρίσκονται.
Ἄν ὑπάρχει δυνατότητα ὁ προσφερόμενος πρός προσκύνησιν Σταυρός πρέπει νά εἶναι ξύλινος, διά νά εἶναι τῦπος καί εἰκόνα παρόμοιος τοῦ αὐθεντικοῦ τοῦ Ζωοποιοῦ Σταυροῦ τοῦ ἐν Γολγοθᾷ .
Γίνεται δέ κατά τόν ἑξῆς τρόπον ¨
ἀφ 'ἑσπέρας ἐτοιμάζεται ἔνας δίσκος μέ λουλούδια , εἰ δυνατόν μέ βασιλικό , μέντα, δενδρολίβανο , καί ἄλλα ἀρωματικά λουλούδια, φυτά , τίθεται ἐπ αὐτοῦ ὁ Σταυρός, ἐπί τῆς Ἁγίας Τραπέζης ·
Εἰς τό τέλος τοῦ ὄρθρου , καί δή ψαλομένης τῆς δοξολογίας , ὁ λειτουργός μέ λευκήν ἱερατικήν στολήν , εἰ δυνατόν λαμβάνει τόν δίσκον μέ τόν Σταυρόν ἀπό τήν Ἁγίαν Τράπεζαν , ἀφοῦ πρωτίστως θυμιάσει , σηκώνει αὐτόν ἐπάνω εἰς τήν κεφαλήν του , καί ὄταν τελειώσει ἡ δοξολογία, ψαλλουμένου τοῦ :..Ἄγιος ὁ Θεός... ἐξέρχεται ἀπό τήν βόρειαν πύλην προπορευομένων ἑξαπτερύγων Σταυροῦ θυμιατοῦ καί λαμπάδος , ἐνῶ ψάλλεται ἀργά τό :..Ἅγιος ὁ Θεός ,.... διέρχεται τόν ναόν ὅλον καί ἔρχεται εἰς τό μέσον τοῦ ναοῦ , ὄπου ἔχει τοποθετηθεῖ τραπέζιον μικρόν μέ εἰσοδικόν καί πέριξ αυτοῦ κινεῖται τρεῖς φορές καί τήν τρίτην περιφοράν ἱστάμενος ἔμπροσθεν , βλέποντας πρός ἀνατολάς ἀναφωνεῖ :...
Σοφία , Ὀρθοί !!!
καί τοποθετεῖ τόν δίσκον εἰς τό τραπέζιον , καί λαβών θυμιατόν ψάλλει τό : ..Σῶσον Κύριε τόν λαόν σου.... θυμιάζων γύρω ἀπό τό τραπέζι , τρεῖς φορές ἐνῶ ψάλλεται ὁμοίως τρίς καί τό ἀπολυτίκιον Σῶσον Κύριε τόν λαόν σου...κτλ...
Μετά τήν τρίτην περιφορά και ψάλσιμο τοῦ τροπαρίου ἱστάμενος ἔμπροσθεν τοῦ Σταυροῦ , βλάπονας πρός ἀνατολάς καί ψάλλει :...
Τόν Σταυρόν σου , προσκυνοῦμεν Δέσποτα , καί τήν ἁγίαν σου ἀνάστασιν ὑμνοῦμεν καί δοξάζομεν ..
καί ποιήσας τρείς μετανοίας προσκυνᾶ τόν ἐπί τῶν ἀνθεων Σταυρόν` ὁ δέ χορός ψάλλει τά τροπάρια :..
..Δεῦτε πιστοί τό Ζωοποιόν Ξύλον προσκυνήσωμεν ...
Σήμερον ὁ Δεσπότης τῆς κτίσεως ..
Δόξα Πατρί... Σήμερον ὁ ἀπρόσιτος τῇ οὐσίᾳ ...
Καί νῦν . Σήμερον τό προφητικόν πεπλήρωται λόγιον
Προσκυνοῦν οἱ πιστοί ἅπαντες , ἐνῶ εἰς τό τέλος τῆς θείας λειτουργίας , λαμβάνουν ἀπό τόν ἱερέα , λειτουργόν , τήν λεγομένην :...ροδαράν , ἤτοι ὁλίγα ἄνθη σέ δέσμη ὄπως ὅταν τελεῖται ὁ ἁγιασμός · λέγονται δέ καί :... Σταυρολούλουδα τά ἄνθη αὐτά , τά ὁποῖα λαμβάνουν ὡς εὐλογίαν καί τοποθετοῦνται εἰς τόν προσκυνητάριον τῆς οἰκίας .
Ἡ Ἰεροτελεστία αὐτή , εἰς τάς Μονάς τελεῖται τετράκις τῆς ἑβδομάδος αὐτῆς , ἤτοι Κυριακήν , Δευτέρα , Τετάρτην καί Παρασκευήν , καί παραμένει εἰς τό τραπέζιον ἐν μέσῳ τοῦ ναοῦ , ὅλην τήν ἑβδομάδαν , μέχρι τήν ἐνάτην ὥραν τῆς Παρασκευῆς · διαφέρει κατά τι , ἀπό τήν τελετήν τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ ·
Ὁ χαρακτῆρας τῆς ἑορτῆς δέν εἶναι πένθιμος καί λυπηρός, ἀλλα χαρμόσυνος, πνευματικῶς θριαμβευτικός , παρά τό γεγονός ὅτι ψάλλονται τροπάρια τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς , ἀφοῦ καί ὁ κανόνας τῆς ἑορτῆς ψάλλεται μέ τόν ἴδιον ἦχον καί εἱρμόν ὅπως τῆς Ἀναστάσεως ..:..Ἀναστάσεως ἡμέρα λαμπρυνθῶμεν λαοί... ·ἀναφέρονται δέ καί τροπάρια ἀναστασιμα στόν ψαλλόμενο κανόνα τῆς ἑορτῆς .
Ἀλλά , ἄς δοῦμε ἐνδεικτικά κάποια τροπάρια τῆς ἀκολουθίας τῆς ἑορτῆς ...
Χαίροις ὁ ζωοφόρος Σταυρός , τῆς ἐκκλησίας ὁ ὡραῖος Παράεισος , τό ξύλον τῆς ἀφθαρσίας , τό ἐξανθῆσαν ἡμῖν , αἰωνίου ζωῆς τήν ἀπόλαυσιν · δι οὗ τῶν δαιμόνων , ἀποδιώκονται φάλαγγες , καί τῶν Ἀγγέλων συνεφραίνονται τάγματα , καί συστήματα τῶν πιστῶν ἑορτάζουσιν· ὅπλον ἀκαταγώνιστον , κραταίωμα ἄῤῥηκτον , τῶν Βασιλέων τό νῖκος , τῶν ἱερέων τό καύχημα , Χριστοῦ νῦν τά πάθη , καί ἡμῖν δίδου προφθάσαι, καί τήν Ἀνάστασιν ·
(δράττομαι τῆς εὐκαιρίας νά τονίσω καί ὑπενθυμίσω, ὄτι τό ἄγιον φῶς τῆς Ἀναστάσεως, βγαίνει , ἄπτει μόνο του στόν ἑσπερινόν τῆς Ἀναστάσεως τό Μεγάλο Σάββατον , καί μήν ταράζεσθε ὄταν τινές διά κάποιους λόγους καί ἐχθροί τῆς πίστεώς μας διαβάλλουν τό μέγα αὐτό γεγονός καί ἀκατανότητον , τό μέγα τοῦτο θαῦμα , τό ὁποῖον ἡ φιλανθρωπία τοῦ Κυρίου μας δωρίζει στούς ἀναξίους ἐμᾶς καί κρατύνεται ἡ ὀρθόδοξος πίστις καί κηρύττεται ὁ ἀναστάς Κύριος, καί ἠ ὀρθόδοξος πίστις μας· μαρτυροῦν τά ἑκατομμύρια τῶν πιστῶν ἀπό ὅλο τόν κόσμον , οἱ ὁποῖοι ἔχουν τύχει σαυτές τίς κατανυκτικές καί ἱερές στιγμές , καί δέν δύνανται νά ἀμφισβητήσουν τίς ... μπλέ μπάλες φωτός πού περνοῦν στόν ναόν τῆς ἀναστάσεως, καί ἀπό πολλούς ἀνθρώπους, καί δέν καίει ἠ φλόγα τους, καί ἀνάβουν μόνα τους τά κεριά τά ὁποῖα κρατοῦν οἱ πιστοί ·
μαρτυρεῖ ὁ σπασμένος κίωνας στήν εἴσοδο τοῦ ναοῦ, τοῦ χώρου , ὅταν πάλι πρό πολλῶν ἐτῶν πρόγονοι αὐτῶν πού τώρα πάλι μέμφονται καί κατηγοροῦν καί βλασφημοῦν , ἐμπόδισαν τόν Πατριάρχη νά τελέσει τήν ἱεράν αὐτήν ἱεροτελεστίαν γιά νά καταισχύνουν τούς χριστιανούς, ..
ἀλλά ,τό ἅγιο Φῶς ἐξῆλθεν , βιαία ὁρμῇ , πέρασε ἀπό ὅλους, ἔσπασε τήν κολῶνα , καί ἄναψε τά κεριά τοῦ πατριάρχου , καί ἐδοξάνθη ἐν τούτῳ ο Κύριος , εἰσέτι.·
... πάλιν Ἡρωδιάς μαίνεται , πάλιν Ἡρώδης ταράττεται ..
ἀλλά θαρσεῖτε , καί μήν φοβεῖσθε, μηδέ διαλογισμοί νά ἀναβαίνουν στίς καρδιές σας ).
Χαίροις ὁ Ζωηφόρος Σταυρός, τῆς εὐσεβείας τό ἀήττητον τρόπαιον , ἡ θύρα τοῦ Πραδείσου , ὁ τῶν πιστῶν στηριγμός , τό τῆς ἐκκλησίας περιτείχισμα · ......... ὅπλον ἀκαταμάχητον , δαιμόνων ἀντίπαλε , δόξα Μαρτύρων , Ὁσίων ὡς ἀληθῶς ἐγκαλλώπισμα , λιμήν σωτηρίας , ....
Προσκυνήσεως ἡμέρα τοῦ Τιμίου Σταυροῦ , δεῦτε πρός τοῦτον πάντες· τῆς γάρ ἐγέρσεως Χριστοῦ , τάς αὐγάς φωτοβολῶν , προτίθεται νῦν · αὐτόν ἀσπασώμεθα , ψυχικῶς ἀγαλλόμενοι.
Αἰνεσάτωσαν συμφώνως οὐρανός καί ἡ γῆ , ὅτι πρόκειται πᾶσιν , ὁ παμμακάριστος Σταυρός , ....
Δεῦτε ἀρυσώμεθα πιστοί , οὐκ ἐκ κρήνης βρυούσης ὕδωρ φθειρόμενον · ἀλλά πηγήν φωτισμοῦ , Σταυροῦ προσκυνήσει τοῦ Χριστοῦ ...
Ὅμμασιν καί χείλεσιν ἁγνοῖς ἀνακρούοντες μέλος ἀγαλλιάσεως , τόν τοῦ Κυρίου Σταυρόν , χαρᾷ προσκυνήσωμεν ...
Τοῦ Ζωηφόρου Σου Σταυροῦ , τήν προσκυνήσιμον χαράν σήμερον Χριστέ ὑπαντῶντες ,προπομπήν ποιούμεθα ....
Ἐν βάτῳ Μωϋσῆς Σου τυπικῶς , τό μυστήριον πάλαι ΣΕΜΝΗ , ἑώρακεν · ὡς γάρ ἐκείνην ἡ φλόξ τό πῦρ τῆς θεότητος , τήν Σήν νηδύν , οὐ κατέφλεξεν .
Προσέλθωμεν κεκαθαρμένοι, τῇ ἐγκρατεἰᾳ θερμῶς , προσπτυσσόμενοι ἐν αἰνέσει , Ξύλον τό Πανάγιον ,
Χορεύουσιν ἐν εὐφροσύνῃ , Ἀγγέλων τάξεις σήμερον , τῇ τοῦ Σταυροῦ σου προσκυνήσει ....
Κροτοῦντες ἐν ἅσμασιν θείοις πιστοί , ἀλαλάξωμεν Θεῷ , τόν Σταυρόν τοῦ Κυρίου κατασπαζόμενοι ...
Πληροῦται ἡ ἀσματόγραφος φωνή · προσκυνοῦμεν ἰδού , τῶν Ἀχράντων ποδῶν σου τό υποπόδιον , ....
Ούκέτι φλογίνη ῥομφαία φυλάττει τήν πύλην τῆς Ἐδέμ· αὐτῇ γάρ ἐπῆλθεν παράδοξος σβέσις , τό Ξύλον τοῦ Σταυροῦ ...
Τρεῖς σταυρούς ἐπήξατο ἐν Γολγοθᾷ ὀ Πιλάτος ` δύο τοῖς ληστεύσασιν , καί ἕναν τοῦ Ζωοδόρου· ὅν εἶδεν ὁ Ἅδης καί εἶπε τοῖς κάτω · ὦ!! λειτουργοί μου ,καί δυνάμεις μου , τίς ὁ ἐμπήξας ἦλον τῇ καρδίᾳ μου;ξυλίνη με λόγχῃ ἐκέντησεν ἄφνω· καί διαῤῥήσομαι · τά ἔνδον μου πονῶ , τά αἰσθητήριά μου · .......
Τόν Σταυρόν γῆ σύμπασα προσκυνησάτω ,
δι'οὗ περ ἔγνωκεν Σε προσκυνεῖν Λόγε . (δίστιχον τοῦ συναξαρίου )
Ταύτῃ τῇ ἡμέρᾳ , μυρίζει τά μύρα τῆς θείας μυροθήκης , τό ζωομύριστον Ξύλον , ὁ Σταυρός τοῦ Χριστοῦ · ...
Ἐν ὕμνοις σκιρτάτω , πάντα τά ξύλα τοῦ δρυμοῦ , τό ὀμώνυμον Ξύλον τοῦ Σταυροῦ θεωρούμενα , κατασπαζόμενοι σήμερον · ...
Ἐν φωναῖς ἀλαλάξωμεν , ἐν ὡδαῖς μεγαλύνωμεν , τόν Σταυρόν τόν Τίμιον ἀσπαζόμενοι , καί πρός αὐτόν ἐκβοήσωμεν · Σταυρέ πανσεβάσμιε , καθαγίασον ἡμῶν , τάς ψυχάς καί τά σώματα , ...
Προσελθόντες ἀρύσασθαι μή κενούμενα νάματα , τοῦ Σταυροῦ τῇ χάριτι προερχόμενα , ...
Ἐκκλησίας ἑδραίωμα , βασιλέων κραταίωμα , μοναζόντων καύχημα καί διάσωσμα · σύ εἶ Σταυρέ πανσεβάσμιε , ....
.... Δεῦτε πιστοί , Ξύλον προσκυνήσωμεν , δι'οὗ ἠξιώθημεν τῶν ἀοράτων ἐχθρῶν συντρίβειν τάς κάρας ...
Μέγιστον θαῦμα !! τό Ξύλον ὀρᾶται , ἐν ᾧ Χριστός σαρκί ἐσταυρώθη , προσκυνεῖ ὁ κόσμος , καί φωτιζόμενος ἀνακράζει· ....
Ἡ φωτοφόρος τοῦ Σταυροῦ προσκύνησις , πᾶσιν ἐπέφανεν , ἡλιακήν αἴγλην σωτηρίας , πέμπουσα ...
Τροπαιοφόρον ἐν πολέμοις,οὐρανός καθυπέδειξεν σε , ζωοποιέ ἡμῶν Σταυρέ ....
Αὐτά εἶναι μερικά ἀπό τόν τόν ὑμνολογικόν μας πλοῦτον , τό ἀκένωτον θησαυρόν τόν ὁποῖον κλέπτες δέν κλέπτουν , οὔτε σής διαφθείρει , μόνο τά πάθη καί ἁμαρτίες ἀπενεργοποιοῦν , ἀλλά γίνεται ἐπανεκκίνησις διά τῆς μετανοίας, καί ἡ παροῦσα περίοδος εἶναι κατάλληλος, ...«..Ἰδού καιρός εὐπρόσδεκτος, ἰδού καιρός μετανοίας, ἀπόθώμεθα τά ἔργα τοῦ σκότους , καί ἐνδυσώμεθα τά ἔργα τοῦ φωτός ....»...
Ὁ τίμιος Σταυρός τοῦ Κυρίου μας, ἦτο ἀπό ἕνα δένδρο , τό ὁποῖον ἀποτελοῦσαν τρία ἑνωμένα, καθώς μέ τήν φύτευσιν τριῶν δένδρων :κέδρου, πεύκου καί κυπαρρίσου, ἑνώθησαν οἱ κορμοί ἔγιναν ἕνας ἑνιαῖος, ὡς ἡ Ἁγία Τριάδα, καί ἀπό αὐτό κατασκευάσθη ἐκτάκτως ὁ Σταυρός.
δέν ἦτο πλανημένος στά μηχανήματα, ἀλλά τήν ..πλάνην καταργεῖ , ἦτο κομμένος μέ ...τσεκούρια , καί εἶχαν μείνει ἐπ αὐτοῦ τά ἀγκυλωτά κλαδιά κομένα ἀτάκτως ·
τό μῆκος του ἦτο :4.50 μέτρα
τό πλάτος του :2.40..
καί τό πάχος του ἕνα πόδι , ἤτοι πάνω ἀπό 30 ἑκατοστά ....
Ἡ προσκύνησις τοῦ Τιμίου Σταυροῦ , χείλεσιν ἁγνοῖς , ἁγιάζει τά αἰσθητήρια, ψυχῶν καί σωμάτων , φωτίζει, στηρίζει, συνετίζει, ὁδηγεῖ , ὑπερασπίζει , τειχίζει · ὅμως ἡ καλυτέρα του προσκύνησις, εἶναι , γίνεται, ὅταν σηκώνουμε καρτερικά, ἀγόγγυστα τόν Σταυρόν μας, ὅταν ἀγαπᾶμε καθαρῶς καί εἰλικρινῶς , ὅταν συγχωροῦμε, ὅταν δέν κρίνουμε, οὔτε κατακρίνουμε, ὅταν ζοῦμε μέ ..ὀρθοδοξία καί ὀρθοπραξία .
Εἴθε ἡ χάρις τοῦ Τιμίου καί Ζωηφόρου Σταυροῦ , νά ἐνεργεῖ καί σέ μᾶς ὅπως ἐνεργοῦσε ἀκόμα καί στήν περίοδον τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης , ὅπου τό μυστήριον του ἐνεργοῦσε σκιαδῶς , καί εἴθε διά πρεσβειῶν τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΧΡΑΝΤΟΥ ΕΝΔΟΞΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΗΣ ἡμῶν ΘΕΟΤΟΚΟΥ καί ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ, νά ἀξιωθοῦμεν τῶν ἐπηγγελμένων ἡμῖν ἀγαθῶν , καί αἰωνίου μακαρίας ζωῆς τήν ἀπόλαυσιν .Ἀμήν .
ἐκ τῆς ἱεραποστολῆς . ΄βκδ Ἀπριλ. η΄( 8-4-2024
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου