CARUSEL

Τρίτη 4 Μαΐου 2021

Τά ἐγκώμια τοῦ Μεγάλου Σαββάτου

Α πηγαί τς πίστεώς μας εναι , Αγία Γραφή , καί ερά Παράδοσις . 

  Καί πως λεγει γιος Παλος  : ...πως μς παρέδωσαν καί παρελάβομεν ......

    τσι χωμε καί στήν πορεία τν χρόνων , τά ερά θη και θιμα  , τά παραδοσιακά, ίερά και νοίγματα τν εσεβν ψυχν , τν ψυχν γαπόντων τήν πίστιν , καί  τά θεα , κα κφράζοντα τό περίσσευμα τς γάπης των πρός τόν θεόν , καί γίνονται ποδεκτά πό τήν κκλησία , ς μέρος λατρείας , βοηθοντα τήν ψυχήν , τόν γνα , καί τήν προσπάθειαν μεταβάσεως πό τό κατ ᾿ εκόνα στό καθ ᾿  μοίωσιν .

    τσι ρχονται τά γκώμια, να καταλάβουν σημαντική θέσην στήν λατρείαν , καί στήν κφρασην τς εσεβείας , το πόθου , τς πίστεως , τς γάπης , τς ποδοχς τς Σταυρικς θυσίας το Χριστο , τήν κφρασιν τς συμμετοχς στό Θεον Πάθος , 

καί τήν προσπάθεια, γνα ,διάθεση γνος τν πιστν .

 

   Τά γκώμια , ναφέρονται ες τήν κκλησίαν μας , πό τόν δωδέκατον , ιβ΄αἰῶνα . 

 

   γκώμιον σημαίνει , λόγος  παραινετικός , μνος παινετικός , προτρεπτικός , ν πομπ μετά συνοδείας · 

 

  Τά γκώμια τν Πατέρων πρός τούς γίους μας , εναι λόγοι παινετικοί , διδακτικοί , δοξολογικοί .

 

   Τά γκώμια το Μεγάλου Σαββάτου  , εναι δίστιχα , μετατρεπόμενα σέ θρνον πιτάφιον , ν καί οδαμο ναφέρεται περί θρήνου .

 

   Εναι μετρίας ποιητικς  ξίας , θεολογικς καί ες ψος νοημάτων ποδεέστερα τς  κεντρικς θεοπρεπεστάτης κολουθίας , ποία κολουθία εναι πλήρης θεολογικν νοημάτων , ψους καί βάθους , 

πήχησις το γίου Πνεύματος , 

μεγαλεον ρθοδοξίας , 

Πνεύματος γίου πιδημία , 

Πατέρων συναυλία , 

χορός τν ρχιερέων , 

καύχημα τν ερέων

δόξα τν μοναστν , 

προϊόν σκητικς καί πνευματικς καθαρς ζως , 

καθώς καί πσαι α λοιπαί εραί κολουθίαι , καί δή τς γίας καί Μεγάλης βδομάδος .

 

 λα ατά μεταφέρουν τήν ψυχήν  , μετά το ναβαίνοντος ες εροσόλυμα, καί νάρτησιν ποιοντος ες τον Σταυρόν , καί ες τόν Γολγοθ , καί μυστικς κφράζεται, κατανοεται λόγος το γίου γνατίου το Θεοφόρου :.... μός ρως σταύρωται , κγώ κοινωνσαι , τούτου  το πάθους πείγομαι ....

 

   Τά γκώμια μφαίνουν πλότητα σκέψεως , συναισθηματκόν πλοτον , πόθον γαπώσης καί ποθούσης τόν Κύριον ψυχς , νίοτε καί γανάκτηση διά τήν δικίαν , καί καταδίκην , καί κατά κάποιον τρόπον παρουσιάζουν τό Θεο Πάθος , σάν μισητόν καί κακόν · 

 

   Ατό μως εναι νάντιον , ντίθετον  ντελς ξένον προς τήν θείαν μεγαλειότητα , τήν περτάτην γάπην , τήν κούσιον ποδοχς το θείου Πάθους , καί οσίαν το Θεανθρώπου , ποος κουσίως πέρ μν παθε , καί τά πάντα προσίεται, να σώσ τόν νθρωπον .

 

   Τό νόημα τν γκωμίων εναι κάπως ...ντίθετα, μέ τό νόημα τν τροπαρίων τς κολουθίας , καί τς νσαρκωμένης θείας γάπης .

 

    Χριστός, ς πρόβατον πί σφαγή χθη , καί ς μνός φωνος , ναντίον το κείροντος ατόν ...οτως κολούθει καί δέχεται τό Πάθος .

 

   γιναν μως δεκτά καί γαπητά πό τόν πιστόν λαόν μας , ποος συμπονε, συναλγε στό θεο Πάθος .

 

   Εναι σέ τρες στάσεις, μέ διαφορετικό ριθμόν γκωμίων τροπαρίων σέ κάθε στάση.

 

    συγράψας τά γκώμια, γνώστης πωσδήποτε τς κκλησιαστικς τάξεως , καί δή μοναστηριακς , καί τυπικο, θεσε  σάν βάση , τόν μωμον , τόν πέροχον ατόν Μεσσιακόν ψαλμόν , ποος εναι μεγαλύτερος ψαλμός το Ψαλτηρίου , καί μόνος του ποτελε να κάθισμα .

 

   Χωρισμένος σέ τρες στάσεις, πως τά καθίσματα το ψαλτηρίου , καί συγγραφέας τν γκωμίων συνέθεσε τούς στίχους τν γκωμίων , καί προτάσσει πρίν πό κάθε στίχο τν γκωμίων , να στίχο το μώμου..

π.χ..

λεγει...Μακάριοι ο μωμοι ν δ  ,  ο πορευόμενοι ν νόμ Κυρίου.....

καί τοποθετει να στίχο τν γκωμίων ....

π.χ...

ζωή ν τάφ .....

 

   Μετά τόν δεύτερον στίχον το ψαλμο :...

...Μακάριοι ο ξερευνντες τά μαρτύρια ατο...

και πάλιν τοποθετε τόν πόμενο στίχο τν γκωμίων .

 

     Καί οτως , σους στίχους χει πρώτη , δευτέρα, καί τρίτη στάσις το ψαλμο , τόσα ντίστοιχα σέ κάθε στάση πάρχουν  τροπάρια , στροφές, γκωμίων .

 

   Σέ κάθε στάση , κάνει ατηση , μικρά συναπτή ερεύς , καί μετά τήν κφώνηση , ρχίζει διος, τήν πομένη στάση , καί συνεχίζει χορός .

 

  ΠΑΝΑΓΙΑ μας φαίνεται νά χει τό κύριο ρόλο καί πρωτοστατε στά τροπάρια και κφράσεις, τά ποα φυσικά, δέν εναι λόγια, κφράσεις τς  ΠΑΝΑΓΙΑΣ , λλά, το μνογράφου ποος προσπαθε νά μς δώσει νά μβαθύνουμε, νά καταλάβουμε τήν καρδιά, καί ψυχή τς ΠΑΝΑΓΙΑΣ, κατά τό νθρπινον .

 

   μως ΠΑΝΑΓΙΑ δεν επε οτε να λόγο στόν Γολγοθ,  εχε τόν τέταρτον σταυρό στό γολγοθ, στήν καρδιάΤης , λλά συμμερίζεται τό ργο το Υο καί Θεο Της , καί σιωπ, μέ μία πνευματική , θεϊκή ρχοντιά καί μεγαλειότητα .

 

  Αλλά μς συγκλονίζει , ταν ψάλλουμε , ατό πού θέτει ες τό ερό Της στόμα :...!!!!! γλυκύ μου αρ , γλυκύτατον μου τέκνον ....

 

  Διακρίνομε μως καί μέσα ες τήν πλότητα των , νίοτε καί βαθος θεολογικό , καί μηνύματα σημαντικά , πως ταν ψάλλομεν τό εγκώμιον :...

   σπερ πελεκάν , τετρωμένος τς πλευρς σου Λόγε ,  σούς  θανόντας παδας νέστησας , πιστάξας ζωτικούς ατος κρουνούς.

 

   τί σημαίνει ατό;

 

πελεκάνος εναι τό πλέον φιλόστοργο πουλί , καί ταν ερεθ σέ νάγκη καί δεν μπορε νά δωσει , νά φέρει τροφή στά παιδιά του , στά πουλάκια του , τρυπάει μέ τό άμφος τήν πλευράν του , τρέχει αμα , καί μέ ατό τρέφει τά πουλάκια του ·ατός βέβαια πεθαίνει πό τήν αμορραγία, λλα σώζονται τά πουλάκια του.

 

   Καί ατήν τήν φιλοστοργία βάζει , θέτει , προσαρμόζει μνογράφος στόν Χριστόν, ποος κανε τό διο θεοπρεπς, καί ποθανατίζει θεπρεπέστατα ,  καί θυσιαστικς  · εμασταν νεκρωμένοι πό τήν μαρτίαν ,κεντήθη τήν Θείαν πλευράν , ρευσε Αμα, καί μς φησε σέ πόσι αωνίου ζως .

 

   Μετά τό τέλος τς τρίτης στάσεως , συνεχίζονται καί ψάλλονται τά ναστάσιμα ελογητάρια , ργς .

 

  Ψάλλονται , στιχολογονται τά γκώμια , ες τήν ρχήν τς κολουθίας, μετά τόν ξάψαλμο , καί τό Θεός Κύριος....καί τά πολυτίκια,  ες τήν θεση το ψαλτηρίου , κε που ψαλτο μωμος.

 

  Τό ψαλτήριον , τήν γία καί Μεγάλη βδομαδα, λοκληρώνεται λο , μέχρι τήν Μεγάλη Τετάρτη καί μετά διακόπτεται, ργε μέχρι τό Σάββατο τς Διακαινησίμου ,καί ρχίζει πάλιν μέ  τόν σπερινόν τς ορτς το Θωμ..

 

   Στιχολογεται λον πλήν το μώμου , ποος στιχολογεται στήν κολουθία το ρθρου το Μεγάλου Σαββάτου , μέ τά γκώμια .

 

   Κατά τήν μοναστηριακή τάξιν , στιχολογεται , καί ερεύς θυμιάζει σέ κάθε στίχο πέριξ το πιταφίου , ποος ες τά μοναστήρια, εναι λιτός πλός, πί τραπεζίου επρεπισμένου .

διάρκειά των εναι μία ρα καί δέκα πέντε λεπτά .

 

   Ο στίχοι το μώμου , καί ες τίς τρες στάσεις εναι 176 ,  τόσα τροπάρια γκωμίων καί προστίθενται καί τά :...Δόξα ...καί νν ...

τν τριν στάσεων καί παναληψιν τινν  , φθάνουν ες τόν ριθμόν τν 185.

 

   Ες τάς νορίας, διά συντομία καί πρακτικούς λόγους , χουν πιλεχθε μερικά πό κάθε στάση καί  λέγονται πό τν χορν χοροδίας .

 

   Τό συγκινητικό  εναι , τι μέ πόθο καί λαχτάρα τά περιμένουν ο νθρωποι , ο πιστοί καί δή ο νέοι , καί φανερώνεται οτως βαθειά πίστη μας  ποία δέν λλοιώνεται , μέ ποιες λλοιώσεις καί ν προσπαθον νά φέρουν καί νά εσαγάγουν , τινές .

 

   ς ρυθμίσωμεν τήν ζωή μας, καί να περιπατήσωμεν κατά τόν νόμον καί ντολάς το Κυρίου , να γίνεται ψυχή μας, να μέρος κατάλληλο, σάν τό νώγεον στρωμμένον , να δειπνήσει   Χριστός, μέ παρατιθέμενα , στό δειπνον , τήν πίστην , εσέβεια, καί ρθή πορεία στήν ζωή μας, καί γίνεται πάσχα, καί μυστική θυσία, καί  τόπος δεχόμενος τόν Κτίστην καί δημιουργόν μας .

 

ελογετε, 

Χριστός νέστη...

ληθς νέστη Κύριος .

Πατηστε εδω για Επιστροφη στην Αρχικη Σελιδα  Επιστροφή στή Σελίδα Μ. ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ - ΠΑΣΧΑ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ ΜΗΝΥΜΑ - ΠΑΖΑΡΙ ΑΓΑΠΗΣ ΚΑΙ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΑΣ

  Ο  Ιεραποστολικός και Φιλανθρωπικός Σύλλογος «ΔΡΑΣΙΣ ΑΓΑΠΗΣ»  εκφράζει τις θερμές του ευχαριστίες προς όλους όσοι στήριξαν με την παρουσί...