ΝΗΣΤΕΙΑ , ΝΗΣΤΕΙΑΙ,
ΚΑΤΑΛΥΣΙΣ .
Νηστεία
...
ἔχει ἡλικία
, ὅση καί τό ἀνθρώπινο γένος · ἀπό τήν πλάση τῶν πρωτοπλάστων , μέ τήν ἐντολήν
τοῦ Θεοῦ , :...
..... ἀπό
παντός τοῦ ἐν τῷ παρδείσῳ φαγῇ , ἀπό δέ τοῦ ξύλου τοῦ γινώσκειν καλόν καί πονηρόν
, οὐ μή φάγησθε ἀπ ᾿ αὐτοῦ .... Γένεσις β
΄16-17
Ἡ νηστεία ,
πρέπει νά συμπορεύεται, νά συνοδεύεται μέ τήν μετάνοιαν τήν ἀληθῆ καί εἰλικρινῆ
, ἐσωτερική · διότι πολλάκις μπορῆ νά κανουμε πολλές μετάνοιες , καί νά μήν ἔχωμε
μετάνοια .
Ἡ ἐκκλησία μας , χώρισε τήν λῆψιν τῶν τροφῶν εἰς ἕξ βαθμίδας .
α. κατάλυση εἰς πάντα
β. κατάλυση
τυροῦ , τυροκομικῶν ·
γ. κατάλυση ἰχθύος
·
δ. κατάλυση ἐλαίους
·
ε. κατάλυση
οἴνου ·
στ .
ξηροφαγία .
Ὁσάκις ἡ ἐκκλησία μας ὁρίζει π. χ. ...κατάλυση τυροῦ , γίνεται κατάλυσις καί
πάντων τῶν κάτω αὐτοῦ ἀναγραφομένων βαθμίδων , ἤτοι , ἰχθύος , ἐλαίους , οἴνου
..κτλ.
ὁσάκις
ὁρίζεται ..π.χ...κατάλυσις οἴνου , ὁλίγου , δέν γίνεται κατάλυσις , τῶν πάνω αὐτοῦ
ἀναγραφομένων βαθμίδων , δηλαδή : ἐλαίους , ἰχθύος , τυροῦ..κτλ.
Ξηροφαγία ὁρίζεται ἡ κατάλυση ἄρτου καί λαχανικῶν .
Ἡ Ἐκκλησία μας ἔχει ὁρίσει δ΄ τακτάς περιόδους νηστειῶν :
α. Τῆς ἁγίας
καί Μεγ. Τεσσαρακοστῆς , ἀπό τήν Καθαρᾶ Δευτέρα , ἕως τό Μεγάλο Σαββάτο ἑσπέρας .
β. Τῆς
τῶν Χριστουγέννων , ἀπό 15 Νοεμβρίου , ἕως 24 Δεκεμ.
γ. Τῆς τῶν Ἁγίων
Ἀποστόλων , ἀπό τήν Δευτέρα
μετά τῶν Ἁγίων Πάντων , ἕως 28 Ἰουνίου `
δ. Τῆς τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ,
ἀπό 1η , ἕως
14ης Αὐγούστου .
Ἐκτός αὐτῶν ὁρίζει , νηστεία , ἑκάστη : Δευτέρα , Τετάρτη καί Παρασκευή
καθ ᾿ ὅλον τό ἔτος , πλήν τοῦ δωδεκαημέρου τῶν Χριστουγέννων , τῆς ἑβδομάδος τοῦ
Τελώνου καί Φαρισαίου , τῆς ἑβδομάδος τῆς Τυρινῆς , τῆς Διακαινησίμου Ἑβδομάδος
, καί τῆς ἑβδομάδος τοῦ ἁγίου Πνεύματος .
Ὁμοίως ὁρίζει
, νηστεία , παραμονῆς τῶν φώτων , τῆς ἑορτῆς τῆς ἀποτομῆς τῆς τιμίας κάρας τοῦ Προδρόμου
, καί Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ , ἐκτός ἄν τυγχάνει Σάββατον , ἤ Κυριακή
, ὁπότε γίνεται κατάλυση ἐλαίους .
Ἐν ταῖς ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΑΙς ΕΟΡΤΑΙΣ
Εἰς τάς ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΑΣ ἑορτάς , ὁρίζεται , κατάλυσις ἰχθύος ὅπερ
σημαίνει , ὄτι ἄν τύχει ἡ ἑορτή Δευτέρα , ἤ Τετάρτη , ἤ Παρασκευή
, γίνεται κατάλυση ἰχθύος , ὄχι εἰς πάντα ·
ἄν ὅμως τύχη
τῶν λοιπῶν ἡμερῶν , γίνεται κατάλυσις εἰς πάντα .
Αἱ ἑορταί :
Νοεμβ. 14 , παραμονή νηστείας ·
Ἰανουαρ. 7
, Σύναξις Προδρόμου ·
Ἰουνίου 24 ,
Γενέθλιον Προδρόμου ·
Ἰουνίου
29 , Πέτρου καί Παύλου ·
Αὐγούσ.
6 , Μεταμόρφωσις
Τετάρτη
Μεσοπεντηκοστῆς ·
Τετάρτ
αποδόσεως Πάσχα ,
γίνεται
κατάλυσις ἰχθύος .
ΚΑΤΑΛΥΣΙς
ΕΛΑΙΟΥΣ .
Εἰς τάς κατωτέρω ἀναγραφομένας ἑορτάς , γίνεται κατάλυσις ἐλαίους :
Σεπτ. : 1, 6 , 9 , 13 , 20 , 23 , 26 .
Ὀκτ. : 6 , 18 , 23 .
Νοεμ : 1 , 8 , 12 , 13 , 16 , 25 , 30 .
Δεκ . : 4 , 5 , 6 , 9 , 12 , 15 .
Ἰαν . : 11 , 17 , 18 , 20 , 25 , 27 , 30 .
Φεβ . : 8 , 23 ·
Μαρ .: 9 , 26 ·
Ἀπρ . : 23 , 25 , 30 `
Μ αΐ . : 8 , 15 , 21 , 25 .
Ἰουν . : 11 , 30 ·
Ιουλ . : 2 , 17 , 22 , 25 , 27 ·
Αὐγ . : 25 , 30 .
Εἰς ἑορτάς
ὀνομαστικάς τῶν μελῶν τῆς οἰκογενείας ,
εἰς Πανηγύρεις
Ναῶν καί Ἱερῶν Μονῶν ,
γίνεται
κατάλυσις ἰχθύος ·
τό ὁποῖο σημαίνει
, ὅτι ἄν τύχῃ Δευτέρα -Τετάρτη -Παρασκευή , γίνεται κατάλυση ἰχθύος ·
ἄν τύχῃ ἄλλῃ
ἡμέρᾳ , γίνεται , κατάλυσις εἰς πάντα ·
ἐκτός ἄν τύχη
περίοδος νγστείας .
Ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία μας , ὀρθοτομοῦσα τόν λόγον τῆς Ἀληθείας , καί
ἀληθείας , καί ὡς κιβωτός , καί ταμειοῦχος τῆς θείας χάριτος , ὡς φιλόστοργος μήτηρ
, μεριμνᾶ περί πάντων ἐν πᾶσι .
Ἐν ἡμέραις ἀργιῶν , προτρέπει καί ἰθύνει , πρός προσευχήν , μελέτην
, καί πνευματικήν ἐργασίαν , ἐνασχόλησιν , διά πνευματικόν καταρτισμόν , ὤστε
δεχόμενοι τόν φωτισμόν τοῦ Ἁγίου Πνεύματος , καί συμβουλευόμενοι ὑπό τῶν πνευματικῶν
μας πατέρων , νά πορευόμεθα ἀκλινῶς καί ἀσφαλῶς τήν ὁδόν τῆς σωτηρίας
, ἧς πάντας ἡμᾶς εὑρεῖν εὐχόμεθα , διά πρεσβειῶν τῆς ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΧΡΑΝΤΟΥ ΥΠΕΡΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗΣ
ἘΝΔΟΞΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΗΣ ἡμῶν ΘΕΟΤΟΚΟΥ και ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ . Ἀμήν .
ἐκ τῆς Ἱεραποστολῆς
.
βκ ΄Ἰουν ε ΄
5-6-2020 .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου